Daugavpils izglītības iestādēs noslēgusies UNESCO nedēļa

17.10.2014.

„Nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšana ir kļuvusi par vienu no nozīmīgākajām kultūras politikas prioritātēm pasaulē. Nemateriālais kultūras mantojums līdzās materiālajam kultūras mantojumam ir kultūras piederības, identitātes un pašapziņas avots. Nemateriālais mantojums tiek uzskatīts par vienu no galvenajiem avotiem cilvēces radošumam un kultūras izpausmju daudzveidībai, kas ir būtiski faktori ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanai”, vēsta UNESCO Nacionālā komisija (NK).—– 
Lai veicinātu skolēnu izglītošanu par nemateriālo mantojumu, vērtībām un rosinātu apzināties savu identitāti un radošumu, jau trešo gadu oktobrī arī Daugavpils skolās un pirmskolas izglītības iestādēs tiek organizēti dažādi ar UNESCO NK saistīti pasākumi. Šogad lielākā uzmanība tika veltīta UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” starptautiskajā reģistrā iekļautajam „Baltijas ceļam”, jo tiek atzīmēta pasākuma 25.gadadiena. Lielākajā daļā Daugavpils skolu tika organizētas tematiskās stundas, aicināti notikuma aculiecinieki, skolēni elektroniski varēja iestāties virtuālajā Baltijas ceļā, bet dažās skolās, piemēram, 17. vidusskolā, J.Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzijā un Krievu vidusskolā-licejā tika izveidots skolēnu Baltijas ceļš. Saskaņas pamatskolā notika skolēnu iniciētas radiopārraides par Baltijas ceļu un vēsturiskajiem apstākļiem Latvijā 1939. un 1989.gadā.
Otra aktivitāšu grupa UNESCO nedēļas ietvaros bija saistīta ar Baltijas Dziesmu un deju svētku tradīcijas godināšanu. Īpaši svarīgi tas ir tāpēc, ka nākamais ir Dziesmu svētku gads, un katra skola tajā cer līdzdarboties. Vislielāko uzmanību šai mantojuma sadaļai pievērsa Krievu vidusskola-licejs, jo pasākumu ciklā skolēnus iesaistīja gan mājturības, vizuālās mākslas un mūzikas skolotāji, gan vēstures, sociālo zinību un angļu valodas skolotāji. Tika veidoti plakāti, izstādes, kartes, vadītas radošās darbnīcas un tematiskās mācību stundas. Rezultātā skolēni ne vien ieguva apjomīgu informāciju par Dziesmu un deju svētku tradīciju Latvijā un emigrācijā, bet izzināja arī savas skolas devumu Dziesmu un deju svētku notikumā. Arī 13.vidusskolā, Saskaņas pamatskolā un Vienības pamatskolā daudz tika strādāts tieši ar Dziesmu svētku tradīcijas izpēti.
UNESCO nemateriālā mantojuma apzināšana nav iedomājama bez sarunas par „Daugavas lokiem”. Ar šo mantojuma sadaļu strādāja visās pirmskolas izglītības iestādēs un sākumskolas klasēs. Sevišķi gribētos akcentēt 9.speciālās pirmskolas izglītības iestādes devumu, kas bija daudzveidīgs, radošs un saprotams katram iesaistītajam bērnam un pieaugušajam.
Vispārizglītojošo skolu sākumskolas skolotāji rosināja savus audzēkņus novērtēt Latgales dabas skaistumu, izzināt Dainu skapja krājumu un būt lepniem par Latvijas kultūru.
Kopumā jāsecina, ka, neskatoties uz to, ka UNESCO asociēto skolu projektā piedalās tikai trīs Daugavpils izglītības iestādes (Daugavpils Valsts ģimnāzija, Vienības pamatskola un 20.pirmskolas izglītības iestāde), izglītojošo pasākumu klāsts Daugavpilī bija apjomīgs, kreatīvs un pilsoniskumu veicinošs. Paldies visiem iesaistītajiem pedagogiem par idejām, aizrautību un ieinteresētību!

Piedāvāju ieskatīties UNESCO nedēļas fotogrāfijās no Daugavpils Krievu vidusskolas-liceja un tiešsaitē 

http://www.unesco.lv/files/UNESCO_nedelas_pasakumi_2014_5_f71fd47a.pdf

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
izglītības metodiķe
Signita Gabrāne
t.65407438