Pieredzes apmaiņas seminārs „Labās prakses piemēri, kas balstīti uz APU kompetenču pieejā”

20.04.2018.

2017./2018.m.g. mērķtiecīgi iestādes padziļināti strādāja APU programmas pamatidejas realizēšanā. Sekmējot bērnu spējas kompleksi lietot zināšanas un prasmes, risinot problēmas reālās dzīves situācijās, tika izstrādāti vienoti noteikumi katrā grupā, metodiskie materiāli, kas veicināja iespējas spilgtāk un pieejamāk, tuvāk realitātei sniegt bērniem reālas situācijas un izspēlēt tās, lai turpmāk bērns patstāvīgi var reaģēt atbilstoši situācijai, jo skaidri noteikumi attīsta bērnu pašdisciplīnu un tā var kļūt par viņa paša emocionālo attīstību.—–
Š.g. 17.aprīlī Daugavpils pilsētas 4.speciālā pirmsskolas izglītības iestāde Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes organizētās metodiskās konferences „Pozitīvās pārmaiņas turpinās” laikā rīkoja pieredzes apmaiņas semināru „Labās prakses piemēri, kas balstīti uz APU kompetenču pieejā.”
Iestādes pedagogi prezentēja labās prakses piemērus, ko izmantoja visa gada garumā, iesaistot bērnus, pedagogus, tehniskos darbiniekus un bērniem vissvarīgākos cilvēkus – viņu vecākus, kas ar lielu entuziasmu piedalījās APU veicināšanā ārpus iestādes telpām. Cieņa, atbildība un drošība tiek iepazīta un īstenota kompetenču pieejā.
Pasākumu ieskandināja mūzikas skolotājas J.Semjonovas autordziesma „Dziedi, dziedi Latvija”, kas tika sacerēta Latvijas simtgadei veltītā eTwinning projekta „Uzdāvini dziesmu Latvijai” laikā, izmantojot e-vides iespējas mūzikas skolotāja mākslinieciskās daiļrades un pašizpausmes veidošanā. Dziesmas vārdos tiek izteikta cieņa, mīlestība un rūpes par dabu, apkārtējiem cilvēkiem, kas netiešā veidā bērnus mudina būt dabas un cilvēka draugam.
2.grupas pedagogi I.Kaķeševa un S.Giptere prezentēja pašu izveidoto metodisko materiālu grāmatas formātā, kurā bērni ilustrēja APU noteikumus kopā ar vecākiem pašsacerētos dzejoļus. Šo materiālu pedagogi izmanto gan rotaļnodarbību laikā, gan ārpusnodarbību laikā, mācoties dzejoļus un analizējot attēlus. Svarīgi bērnam sniegt pozitīvu piemēru un atbalstu jau no mazotnes, ko savas uzstāšanās laikā uzsvēra pirmsskolas izglītības skolotāja M.K.Vingre. Jaunākā vecuma grupā APU programma tiek uztverta kā uzvedības modelis sabiedrībā. Savā labās prakses piemērā pedagogs parādīja ikdienas aktivitātes ar bērniem, kas mudina bērnus būt atbildīgiem sabiedrības locekļiem un grupā justies kā draudzīgai ģimenei, jo APU noteikumi jaunākās vecuma grupā ir vērsti uz bērnu adaptāciju. Pedagogs prezentēja pašas izveidoto interaktīvo spēli, uz kuras pamata ir arī izveidots metodiskais materiāls grāmatas formātā, kas katram bērnam ir pieejams grupā ikdienā.
Īpaši svarīgi kompetenču pieejā ir bērnam dot brīvību savām izpausmēm. 4.grupas pedagogi D.Ugorenko un I.Zosiņeca prezentēja sagatavošanas grupas pieredzi „Sadarbības prasmju veicināšana, kas balstīta uz APU kompetenču pieejā ”, kur mērķis bija sekmēt bērna spējas kompleksi lietot zināšanas un prasmes, risinot problēmas reālās dzīves situācijas. Pedagogi prezentēja savu projektu grupā, kur nedēļas laikā bērni ievēroja konkrētus spēles noteikumus, pievērsa pastiprinātu uzmanību kādam no grupas biedriem caur aktivitātēm „Slepenais draugs”, „Cilvēks cilvēkam” utt.
6.grupas bērni, pedagogi I.Arhipova, T.Kazakova un mūzikas skolotāja J.Semjonova uzstājās ar pantomīmas priekšnesumu, kas parādīja, ka mēs varam komunicēties un saprast viens otru ne tikai ar valodas palīdzību, bet arī ar žestu un mīmikas pasauli, kas sniedz dziļākas zināšanas cilvēka izjūtu pasaulē, īpaši bērniem. Tas ir ļoti grūts darbs, jo ne katrs var visu pateikt, bet par tikai ar vienu skatienu mēs varam izprast cilvēka emocijas, sajūtas, vēlmes. 6.grupas pirmsskolas izglītības skolotāja I.Arhipova prezentēja video materiālu „Citu cilvēku jūtas kā personiskās motivācijas atbalsts”, kur bērniem kā pierādījums bija neparastā eksperimentālā laboratorija, kur tika pastāstīts un eksperimentēts ar to, kas notiks, ja mēs viens otram darīsim pāri vai teiksim sliktos vārdus, kā gan mainīsies cilvēks, gan kas notiks, ja ikdienā mēs lietosim „burvju vārdus” un iepriecināsim viens otru. Šajā milzīgajā darbā ne mirkli nevar iztikt bez vecāku klātbūtnes, līdzdarbošanās, ko apliecināja pirmskolas izglītība skolotājas I.Arhipovas video reportāža ar vecākiem un viņu bērniem „Ģimenes vērtības un apkārtējo jūtas kā pozitīvs uzvedības atbalsts.”
Pieklājība ir cieši saistīta ar labā, cildenā, skaistā izpratni un īstenošanu dzīvē, un tā vispilnīgāk izpaužas saskarsmē ar citiem cilvēkiem. 5.grupas pirmsskolas izglītības skolotāja J.Simanoviča un skolotāja logopēde N.Černihoviča prezentēja savu pieredzi APU noteikumu mācīšanā, liekot uzsvaru uz valodas attīstību. Šī pieeja netieši tika izmantota visās rotaļnodarbībās, individuālās nodarbībās ar speciālistu. Šīs grupas uzsvars bija uz pieklājību, komplimentiem, emociju izpratni, empātiju.
3.grupas pirmsskolas izglītības skolotāja T.Ivanova ar savu labās prakses piemēru uzvēra, ka APU ir tikumiskās audzināšanas pamatlicējs, kur tiek uzsvērta bērna gatavība dzīves darbībai mūsdienu mainīgajā pasaulē; spēja izmantot zināšanas, prasmes un paust attieksmi; risināt problēmas mainīgās, reālās dzīves situācijās; spēja adekvāti lietot mācīšanās rezultātu noteiktā kontekstā.
Paldies semināra viesiem, kas pozitīvi atsaucās un ar uzmundrinājumu iedrošināja turpināt savu iesākto darbu, uzsverot katras grupas aktualitāti!

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas
4.speciālās pirmsskolas izglītības iestādes
vadītāja vietniece
Sintija Geiba
t. 26976113