Daugavpils 12.vidusskolas komanda piedalās Erasmus+ projekta “Ziņa ir saņemta” (“MESSAGE IS GOT”) aktivitātēs Eskišehirā, Turcijā

06.05.2022.

No 2022.gada 25. līdz 29.aprīlim Eskišehirā, Turcijā, Eiropas Savienības Erasmus+ programmas pamatdarbības Nr.2 (KA2) stratēģisko skolu sadarbības partnerību projekts “Ziņa ir saņemta” “MESSAGE IS GOT” (Līguma Nr.2020-1-PL01-KA229-081850_3) ietvaros Daugavpils 12.vidusskolas pieci 11.klases skolēni un divas skolotājas devās uz HACI SULEYMAN CAKIR KIZ ANADOLU liceju, kur kopā ar skolēniem un skolotājiem no Polijas, Itālijas un Portugāles notika projekta trešā mācību aktivitāte. Šīs tikšanās tēma bija kiberiebiedēšana, kā tā atšķiras no vardarbības reālajā dzīvē, kā sociālā nežēlība, izmantojot Internetu un citas digitālās tehnoloģijas, ietekmē iesaistītos cilvēkus, kā vajadzētu vai nevajadzētu rīkoties. Šie un citi jautājumi tika pētīti mācību aktivitātes laikā. —–

Ramadans, minareti, publiskās strūklakas, kur vīriešu kārtas pārstāvji mazgā kājas, Karagoz un Hacivat, ebru, Cumalıkızık, Bursa, Odunpazarı, Ortaköy, Ajasofjas mošeja jeb svētās Sofijas katedrāle – tikai dažas no vietām un ar Turcijas kultūru saistītās aktivitātes, kuras ļāva ieskatīties tik atšķirīgajā, austrumnieciskajā, bet tai paša laikā eiropeiskajā pasaules skatījumā un dzīves veidā.

Visas nedēļas laikā partnerskolu komandas veica projekta uzdevumus un dažādas aktivitātes. Katras valsts skolēni prezentēja savu valsti, pilsētu un skolu ne tikai stāstot un rādot, bet arī klājot galdus ar savas valsts tradicionālajiem ēdieniem. Uzturēšanas laikā Latvijas un pārējo partnervalstu komandām bija unikāla iespēja vienu vakaru pēc saulrieta, kad Ramadana laikā drīkst atsākt ēšanu, paviesoties turku ģimenē, baudīt viņu tradicionālos ēdienus, iepazīt kultūru tuvplānā.

Paralēli darbam pie projekta produktiem, uzņemošā valsts bija noorganizējuši plašu kultūras iepazīšanas programmu. Emocijas nedēļas garumā skolēnu skatījumā:
“Pirmdiena. Ļoti aktīvi pavadīta diena. Skolā mūs visus ļoti patīkami sagaidīja ar muzikālu priekšnesumu, kā arī turku saldumu degustāciju. Visinteresantākā aktivitāte bija galda klāšana, kad katras valsts komandai bija jāuzklāj galdiņš ar savas valsts gardumiem. Mūsu galds tiešām atspoguļoja Latviju, kā arī mums bija iespēja nogaršot Portugāles, Itālijas, Turcijas un Polijas našķus. Katrs dalībnieks bija sajūsmā par šo aktivitāti. Vakarā mums bija vienreizēja iespēja viesoties turku ģimenē, baudīt pastaigu pa parku un kopīgas vakariņas. Mūs iepazīstināja ar turku virtuvi, kas mums likās neparasta, taču viss bija ļoti garšīgs. Pavisam jauna pieredze bija vakariņot pie galda, sēžot uz grīdas. Tas radīja diskomfortu, taču bija interesanti uzzināt, ka šāda tradīcija vēl joprojām ir saglabājusies arī turku ģimenēs. Pavadītais laiks kopā ar ģimeni mums raisīja pozitīvas emocijas. Mēs visi bijām pateicīgi par šo iespēju, jo tādā veidā mēs spējām labāk iepazīt cilvēkus, saprast, ka viesmīlība un laipnība ir viņu stiprā puse, kā arī iepazīstināt viņus ar savu valsti, nodziedot latgaliešu tautasdziesmu “Auga, auga rūžeņa” un parādot fotogrāfijas. (Līga)
Otrdiena. Gandrīz pēc 3h brauciena mēs jau Bursā. Bursā mēs apskatījām Cumalikizik. Tur sākās Osmaņu impērija, mēs gājām pa ļoti šauru ieliņu, pētījām, no kā ir uzceltas mājiņas, un vienkārši baudījām laiku. Nākamā vieta bija viens no Bursas parkiem, kur ir brīnišķīgs skats uz Bursu. Mums jau šķita, ka pilsēta ir nereāli liela. Nevarēja redzēt, kur mājas beidzas. Tad mēs devāmies uz tirgu, kur mēs uzzinājām, kas ir īsts tirgus. Pirmais, kas bija ļoti pamanāms, ka cilvēki pamanīja mūsu augumu. Blakus tirgum bija viena no mošejām, pa ceļam mēs redzējām, ka cilvēkiem obligāti jāmazgā kājas, rokas, seju, ieejot mošejā. (Angelina)
Trešdiena. Dienu pavadījām mūsu pilsētā Eskişehir. Dienas sākumā mēs apmeklējām pilsētas parku, kur varēja apmeklēt pili un seno kuģi. Nopērkot ieejas biļeti, varēja uzkāpt uz kuģa klāja un nokāpt pašā kuģa apakšā, kā arī izmēģināt sevi kapteiņa lomā. Pilī varēja apskatīt pilsētu no augšas un pasaku varoņus. Vēlāk, pēc parka apmeklējuma, mēs devāmies uz ielu ar krāsainām mājām – vispopulārākā iela. Pēc pastaigas devāmies uz radošo darbnīcu, kur varējām izveidot savus un unikālus zīmējumus ar tradicionālo turku paņēmienu. Šī diena, gan visa nedēļa bija aizraujoša un interesanta, jo dibinājām jaunus kontaktus un papildinājām zināšanas. (Raivis)
Ceturtdiena. Diena sākās plkst.5.00 no rīta, jo izbraucām no Eskišehīras uz STAMBULU. Brauciens bija ilgs (5 stundas ), bet laiks ātri pagāja, jo mēs gan pagulējām, gan kopā dziedājām dziesmas, spēlējām spēles utt. Stambulā mēs apmeklējām Svētās Sofijas katedrāli, Sultāna Ahmeda mošeju un apkārtējo parku. Mošejā ienākot, meitenēm vajadzēja būt lakatam uz galvas un gariem svārkiem vai biksēm, bet zēniem – garajām biksēm. Kā arī ienākot visiem jābūt noģērbti apavi, jo saka, ja ienāksi ar apaviem vai noliksi apavus mošejā uz paklāja, tad ievedīsi mošejā slikto. Nedaudz tas mums likās diskomforti, bet mēs cienām citu kultūru reliģiju un pašiem bija interesanti izmēģināt. Mēs redzējām viņu reliģijas grezno arhitektūru, kura izpaudās visur, pat parkā. Pēc tam mēs izbaudījām lieliskus skatus uz Bosforu (jūras šaurums), kā arī apmeklējām blakus esošo tirgu. Bijām ļoti pārsteigti par šo dienu, jo visvairāk uzzinājām par šīs valsts reliģiju, kultūru un iedzīvotājiem. (Elvīra)
Piektdiena. Pēdējā diena. Emocijām bagāta. Diena sākās ar latviešu rīta rosmi, kur mēs dejojām chicken dance. Visiem ļoti patika. Tālāk sekoja tradicionālo deju laiks jeb dejošana. Katrai valstij deja bija savādāka. Mūsu komandā bija divas dejas. Pirmā pāru tautasdejas ar skaistiem tautastērpiem un otrā (tūdaliņ tāgadiņ), kur piedalījāmies visi. Gāja jautri un visiem patika. Pēc tam bija kahoot spēle par Turciju. Aktivitāšu beigās mums pasniedza sertifikātus, un tad līksmojām visi kopā, dejojot “just dance”. Turpinājumā mums bija brīvais laiks, kur mēs varējām apskatīt pilsētu un nopirkt suvenīrus. Vakariņas bija jautras, visi skaisti saģērbušies pavadījām jauki laiku. Atvadīšanās bija emocionāla… daži pat raudāja. Tad jau sākās ilgais ceļš mājās. Paldies! 🙂 (Elizabete)
Paldies skolotājiem par tādu iespēju!”

Papildus informācija par projektu atrodama: https://www.daug12vsk.lv/Projekti/Zi%C5%86a_ir_sa%C5%86emta_19_46M.html

Daugavpils 12.vidusskolas Erasmus+ projektu Ziņa ir saņemta” “MESSAGE IS GOT” (Līguma Nr. 2020-1-PL01-KA229-081850_3) līdzfinansē Eiropas Savienības Erasmus+ programma. Šī publikācija (paziņojums) atspoguļo vienīgi autoru uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.