Daugavpils pilsētas pedagogi un izglītības iestāžu administrācija noskaņojas jaunajam mācību gadam

27.08.2021.

Tuvojas septembris, un skolēniem laiks doties smelties zināšanas, bet pedagogiem sniegt atbalstu ikvienam skolēnam. Kāds būs šis jaunais 2021./2022.mācību gads? Kā noritēs mācību process? Šie un vēl daudzi citi jautājumi satrauc gan pedagogus, gan skolu administrācijas pārstāvjus un, protams, arī skolēnus un viņu vecākus. Tāpēc 24.augustā ZOOM platformā notika Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes organizētā ikgadējā Daugavpils pilsētas pedagogu Augusta konference „Veiksmīgam mācību gada sākumam”, kurā tika runāts par jaunā 2021./2022.mācību gada aktualitātēm un izaicinājumiem, kā arī ikviena, kurš iesaistīts izglītības procesā, labsajūtu un motivāciju, vēlmi augt un mainīties uz augšu. —–

Pedagogu augusta konferencē piedalījās vairāk nekā 200 dalībnieki. Konference sastāvēja no divām daļām.

Konferences 1.daļā svinīgo uzrunu pedagogiem jaunajam darba cēlienam video formātā teica Izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece. Ministre informēja par jauno bezmaksas platformu www.skolo.lv, kas izveidota kā atbalsts skolotājam, lai mācību vielu pasniegtu radoši un interesanti, kā arī, neskatoties uz to, ka nezinām, kāds būs mācību gads, ikvienam novēlēja veselību, pārliecību, ka mūsu skolēni ir paši labākie, un atbalstu. Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš, uzrunājot pilsētas pedagogus, minēja to, cik ir svarīgi, lai mācību process pēc iespējas ilgāk notiktu klātienē, kur ieguvēji ir visi – skolēni, skolotāji, vecāki –, kā arī akcentēja sadarbības iespējas starp skolēniem, pedagogiem, vecākiem, Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldi un pilsētas domi. Uzrunas noslēgumā Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētājs novēlēja skolotājiem rast sapratni ar ikvienu skolēnu, atbalstu no vecāku puses, kā arī pievērsa uzmanību tam, ka pedagoga darbam ir jākļūst prestižam un novērtētam. Savukārt Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētāja 1.vietnieks Aleksejs Vasiļjevs video sveicienā atzīmēja, ka Daugavpils pedagogi ir paši labākie un talantīgākie, un līdz ar to ikvienam novēlēja veselību jaunajā mācību gadā, kurš būs piepildīts ar jauniem izaicinājumiem un jauniem darba apstākļiem.

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes (DPIP) vadītāja Marina Isupova, uzsākot savu uzstāšanos, ikvienu pedagogu aicināja domāt pozitīvi un optimistiski, kā arī gūt pārliecību par to, ka darbs, kuru darām, ir pa spēkam, ka ikvienam jāprot pielāgoties pārmaiņām un situācijai. Savukārt, runājot par 2021./2022.mācību gada izaicinājumiem, M.Isupova minēja, ka pedagogiem pats galvenais ir nodrošināt bērncentrētu izglītības procesu atbilstoši ikviena izglītojamā individuālās attīstības vajadzībām. Ļoti nozīmīgas ir arī fiziski un emocionāli drošas, kvalitatīvas mācības, ko var nodrošināt, ievērojot epidemioloģiskās drošības noteikumus un īstenojot kompetenču pieeju. Ne mazāk nozīmīgs ir efektīvs skolotājs, kurš spēj saranžēt savus veicamos darbus, kurš izprot, kāpēc veic kādu aktivitāti, spēj formulēt sev sasniedzamos rezultātus un gūst pārliecību, kā un ar kādiem līdzekļiem tos sasniegs, kā arī turpina metodiski pilnveidoties savu individuālo vajadzību attīstīšanai. Būtisks ir arī vienots mācīšanās process izglītības iestādē, kur iesaistās visas puses – pedagogi, administrācija –, kad kopā tiek risinātas problēmas, plānojot izglītības attīstību, veicot pašvērtējumu un kvalitātes monitoringu.     

Daugavpils pilsētas domes Attīstības departamenta Stratēģiskās plānošanas un starptautisko sakaru nodaļas starptautisko projektu koordinatore Jolanta Ūzuliņa aicināja skolotājus iesaistīties 60 stundu apmācībās STEM jomā š.g. oktobrī – novembrī, lai apgūtu jaunus mācīšanās rīkus. Šie kursi tiek plānoti projekta „Inovāciju centra izveidošana Daugavpilī” ietvaros, kura mērķis ir veicināt zināšanu attīstību un izglītojamo karjeras izvēli STEM un uzņēmējdarbības jomā, izstrādājot un īstenojot izglītojošas programmas, interaktīvas tematiskās nodarbības, koprades telpas un citus interaktīvus pasākumus pedagogiem un izglītojamajiem Daugavpils Inovāciju centrā.  

Latvijas Universitātes profesore, psiholoģe un ģimeņu psihoterapeite Baiba Martinsone nolasīja lekciju „Kā atjaunot piesaisti skolai un veicināt pozitīvo attiecību veidošanu”. B.Martinsone piedāvāja ielūkoties ne tikai teorētiskajā materiālā, bet arī praktiskos ieteikumos, kā saglabāt un atjaunot ticību sev un saviem spēkiem, kā saglabāt pozitīvu noskaņojumu kolektīvā, kā motivēt sevi, lai gūtu gandarījumu un prieku gan dzīvē, gan darbā.  

Konferences 2.daļā ikviens pedagogs varēja smelties pieredzi un iedvesmoties refleksijas un pieredzes apmaiņas grupās: vienā – par darbu ar skolēniem, otrā – ar sevi pašu. Pavisam šādas bija 10 grupas.

Daugavpils pilsētas 26.pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Arvita Jukša bija moderators grupā „Vecāki pirmsskolas izglītības iestādē: kā veidot sadarbību”, kur kopā ar grupas dalībniekiem runāja par to, kā šajā nemierīgajā laikā, kad izglītības jomu skar gan nepārtraukts reformu process, gan ar pandēmiju saistītie ierobežojumi, veidot pozitīvu sadarbību ar izglītojamo vecākiem, kā arī mēģināja rast atbildes uz šādiem jautājumiem: Kādi principi savā darbā ir jāievēro  iestādes vadībai un pedagogiem, lai sadarbība ar ģimeni būtu vērsta uz bērna attīstības veicināšanu un personalizēta atbalsta nodrošināšanu? Kādi faktori raksturo veiksmīgu sadarbību ar ģimeni? Kā izglītības iestāde var mērīt vecāku apmierinātību ar iestādes darba kvalitāti?

Refleksijas un pieredzes apmaiņas grupu „No pirmsskolas uz pirmo klasi” vadīja Ingrīda Zeļenkova (DPIP pirmsskolas izglītības darba speciāliste), kura dalībniekus informēja par āra vides nozīmi jaunā mācību satura īstenošanā. Vēl šajā grupā ar savu labo praksi uzstājās Daugavpils pilsētas 27.pirmsskolas izglītības iestādes skolotājas, kuras dalījās pieredzē par aktivitātēm, kuras izmantoja darbā ar bērniem ārā, bet vadītājas vietniece Jūlija Sivačova pastāstīja par iestādes dalību Erasmus+ projektā, tās rezultātiem un gala produktu (grāmatas „Labās prakses piemēru brošūra” un „Brīvdabas teritorijas attīstības un novērtēšanas vadlīnijas”), kuru varēs izmantot visas pilsētas pirmsskolas izglītības iestādes.

Darba grupā „Mācību nodarbības pirmsskolā sagatavošanas knifi” (moderators Inese Skrimble, Daugavpils pilsētas 24.pirmsskolas izglītības iestādes vadītājas vietniece) norisinājās dialogs par to, kas ir mūsdienīgs mācību process pirmsskolā, akcentēti „knifiņi” loģisko zonu jeb mācību centriņu iekārtošanai, veidojot pārnesi uz āra pedagoģijas realizēšanu. Darbnīcas dalībnieki tika iepazīstināti ar metodi „Dzīvā grāmata” jeb „Dzīvā bibliotēka”, un tās ietvaros dalībniekiem bija iespēja iepazīt Priekuļu pirmsskolas izglītības iestādes „Mežmaliņa” pieredzi brīvdabas pedagoģijas realizēšanā un tehnoloģiju izmantošanā, ar kuru dalījās minētās iestādes  vadītājas vietniece Ilze Freimane. Noslēgumā dalībnieki sniedza atgriezenisko saiti, izmantojot metodi „Pakāpieni”.

Apmeklējot Ivetas Lukaševičas (DPIP izglītības metodiķe) vadīto grupu „Mācību gada sākums sākumskolā (2.-4.klase)”, skolotājiem tika piedāvātas aktivitātes, kuras varētu izmantot 1.septembrī vai pirmajās mācību dienās. Pedagogiem bija iespēja arī iepazīties ar atsevišķām interneta adresēm, kuru materiālus varētu izmantot savā darbā un pašizglītībai.

Pedagogu grupās “Mācību gada sākums 7.-8.klasēm”  (moderators Signita Gabrāne, DPIP izglītības metodiķe) tika akcentēti mācību satura plānošana, ceļš uz  dažādiem sasniedzamiem rezultātiem, diferencēšanas  veidi un paņēmieni, mācīšanās vajadzību atbalsts. S.Gabrāne atzīmē, ka kopā ar grupas dalībniekiem ielūkojās diagnosticējošos darbos 7.-8.klašu skolēniem un palūkojās uz uzdevumiem no 3-D perspektīvas, atbildot uz 3 jautājumiem: Kādu prasmi skolēnam nepieciešams pielietot, lai izpildītu uzdevumu? Kādas satura zināšanas nepieciešamas, lai izpildītu uzdevumu? Cik dziļu atbildi skolēnam ir iespējams sniegt uzdevumā?

Refleksijas un pieredzes apmaiņas grupā „Ar ko sākt 10.-11.klasē” moderators bija DPIP izglītības metodiķe Jeļena Azareviča. Grupas dalībnieki izvērtēja iespējamos septembra nodarbību mērķus un pedagoģiskās darbības, ar kurām tos sasniegt, sprieda, kas būs tie dati, kurus iegūs nodarbībās, un kā tos izmantos skolēnu un skolotāju psihoemocionālās labbūtības veicināšanai, skolēnu mācīšanās prasmju pilnveidošanai. Ieskatījās arī vidusskolai paredzētajos diagnosticējošajos darbos un akcentēja lietpratības pieejas mācību procesā atšķirību no iepriekšējās paradigmas, lai mācību procesu vidusskolā varētu iesākt pārliecināti, mērķtiecīgi un zinoši.

Savukārt Daugavpils Valsts ģimnāzijas direktores Oksanas Petaško vadītajā grupā „Mācību stundu sagatavošanas knifi” pedagogi tika aicināti domāt, runāt, dalīties pieredzē par to, kā notika iepriekšējā mācību gadā vai arī varētu notikt šogad mācību stundas un atgriezeniskās saites sniegšana, strādājot gan klātienē, gan attālināti. Sarunā tika akcentēts, kas darbojas veiksmīgi, kas nē, kādi sagatavošanās darbi veicami, kas jāpatur prātā. Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolotāji arī dalījās savā pieredzē par to, kādas iespējas sniedz darbošanās GoogleClassroom vidē, kā arī pievērsa uzmanību, kas jāņem vērā, gatavojoties stundām, izmantojot šo vidi.  

Refleksijas un pieredzes apmaiņas grupas „Integrētās mācību stundas skolā: PAR un PRET” (moderators Daugavpils 13.vidusskolas direktore Andžela Skutele) dalībnieki iepazinās ar pieredzes apmaiņas stāstiem par veiksmīgu integrētu mācību stundu organizēšanu, diskutēja, meklējot argumentus apgalvojumiem „PAR” un „PRET”, kā arī secināja, ka gan skolēniem, gan skolotājiem integrētās stundas dod daudz ieguvumu.

Tatjana Maņkovska (DPIP Iekļaujošās izglītības atbalsta centra vadītāja) vadīja grupu „Bērni ar individuālām vajadzībām klātienes nodarbībās: ar ko sākt?”. T.Maņkovska kopīgi ar grupas dalībniekiem izvērtēja un pārrunāja savas darba vietas un vides pielāgošanu bērniem ar individuālajām vajadzībām, kā arī apkopoja atbalsta pasākumus vides pielāgošanai  (individuāla un individualizēta darba vieta, relaksācijas vieta, laika limits, noteikumi, veselības stāvokļa regulatori). Nodarbības beigās secināja, ka, iekārtojot vidi, jāievēro funkcionalitāte, sadalījums zonās un nepārslogotība.

Savukārt DPIP psiholoģe Linda Vingre refleksijas un pieredzes apmaiņas grupā „Kur skolotājam smelties spēkus un iedvesmu?” uzmanību pievērsa kolektīva saliedētības mehānismiem un personīgajiem resursiem, kas palīdz ikdienā: dienas režīmam, darbam ar domām, izjūtām, emocijām u.c.

Izaicinājumiem pilns ir jaunais mācību gads. Novēlam, lai ikvienam izdodas rast atbalstu ieceru piepildījumam! Veiksmīgu, veselīgu, radošu, spēkpilnu jauno 2021./2022.mācību gadu!

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Ilona Bohāne

Konferences 1.daļas video