Pieredzes apmaiņas konference ,,Atbalsts skolēniem stundā mācību satura izpratnes nodrošināšanai”
12.06.2014.
,,Darīsim katrs, ko
spējam un
mācīsimies no tā,
ko darām!”
Ar šādu moto šī gada 5.jūnijā Daugavpils Centra vidusskolas mācību priekšmetu MK pārstāvji dalījās pieredzē ar saviem kolēģiem konferencē, kurā tika runāts par tādiem jautājumiem kā atbalsta sniegšana skolēniem mācību stundā, skolēnu mācību motivācijas veicināšana, starppriekšmetu saikne mācību stundā.—–
Vēstures un sociālo zinību MK pārstāve skolotāja Svetlana Sargsjane uzstājās par tēmu „Atbalsta sniegšana skolēniem mācību motivācijas veicināšanai stundās – praktiskais aspekts”. Tika runāts par ārpusstundas pasākumu un skolēna personīgās pieredzes (filmas, ekskursijas) nozīmi mācību satura apguvē, vizualizācijas metodes izmantošanu stundā un atgriezenisko saikni. Vēstures stundās uzskates materiālos liela uzmanība jāpievērš detaļām, kuras spēj atklāt ko ļoti būtisku par apgūstamo tēmu. Piemēram, aplūkojot renesanses laikmeta gleznu „Elizabetes I portrets”, izkristalizējas visi svarīgākie Elizabetes I politiskie un ekonomiskie sasniegumi, gleznas autors ir akcentējis Angliju kā valsti, kas pārvalda pasaules jūras, jo valdniecei fonā ir jūras, burinieki un globuss. Tāda detaļu analīze palīdz skolēniem dziļāk izprast mācību vielu, izraisa interesi un nostiprina zināšanas.
Latviešu valodas un literatūras skolotāju MK pārstāvēja Zinaīda Paļenoka un Inese Lutoka, piedāvājot analīzei stundas tēmu ,,Tīra pasaule apkārt”. Skolotājas dalījās pieredzē par to, kā skolēniem latviešu valodas stundā pasniegt mūsdienās aktuālas tēmas, raisīt interesi par savu valsti, meklēt kopsakarības starp nacionālo un globālo, turklāt sasaistot viena temata izklāstā dažādus mācību priekšmetus. Piemēram, runājot par Amatciema infrastruktūras un kultūrainavas veidošanu, būtiski noskaidrot, kā funkcionē šāda pašu iedzīvotāju radīta infrastruktūra, kā ciemā tiek ražota elektrību un kā vispār 21.gadsimtā cilvēks var izdzīvot, būtiski neapdraudot vidi un pārmērīgi nepatērējot dabas resursus. Kopš 1972.gada ANO ir pasludinājusi 5.jūniju par Pasaules vides dienu, tāpēc šīs tēmas iztirzājums konferencē bija īpaši aktuāls, jo visi apzināmies, ka tīra vide, rūpes par ekoloģiju ir viens no būtiskākajiem cilvēces pastāvēšanas priekšnoteikumiem.
Krievu valodas un literatūras skolotāju MK pārstāve Nataļja Kožanova piedāvāja tēmu „Kokteilis no mācību priekšmetiem: Ļ.Tolstoja daiļrades apguve”. Nav noslēpums, ka laika jēdziens, izpratne par laika ritējumu katram indivīdam, arī katrai paaudzei ir relatīva, tāpēc literatūras klasiķi skolēnu uztverē šķiet kaut kas ļoti sens, nesasniedzams. N.Kožanova piedāvāja sasaistīt Ļ.Tolstoja dzīves faktus ar mūsdienās aktuālām un visiem zināmām tēmām. Mūsdienu jauniešiem interesants varētu šķist fakts, ka Ļ.Tolstojs bija veģetārietis – tas it kā padara šo personību mūsdienīgāku. Arī cits fakts – paša literatūras klasiķa balss ieraksts fonogrāfa izgudrotāja Tomasa Edisona personīgi rakstniekam dāvinātajā aparātā – var samazināt šo laika plaisu starp paaudzēm, jo balss ieraksts liecina par zinātnes un tehnoloģiju klātbūtni, tātad par moderno laikmetu.
Sākumskolas skolotāju MK pārstāvēja Tatjana Osipova, kura iepazīstināja ar tēmu „Balsta konspekti dabaszinību apgūšanai bilingvāli vai latviešu valodā mazākumtautību skolās”. Skolotāja lielu uzmanību pievērsa metodiskajiem materiāliem, kuri izstrādāti speciāli dabaszinību skolotājiem un ir pieejami internetā. Tādā veidā skolotājs var izmantot materiālus par dažādām dabaszinību tēmām – sēnēm, augiem, kukaiņiem, dzīvniekiem u.c. Tika akcentēts, ka šie materiāli ir divās valodās un labi ilustrēti, tāpēc tos var izmantot ne vien mācību stundās, bet arī mājās, lai bērni patstāvīgi apgūtu vai nostiprinātu zināšanas par šīm tēmām.
Dabaszinību skolotāju un matemātikas skolotāju MK pārstāves Svetlana Radionova un Marina Ravinska aplūkoja tēmu „Kā mācīt skolēnam saprast, kā viņš mācās?”, kurā akcentēja skolēna un skolotāja sadarbību mācību stundā. Stundas veiksmīgai norisei jāizmanto metakognitīvo stratēģiju vingrināšanas programma (nepieciešams atkārtot materiālu, pievēršot uzmanību jautājumiem, kas nav apgūti pietiekami labi), kura sastāv no šādiem posmiem:
1) radīt noskaņu;
2) censties saprast uzdevuma mērķi un prasības;
3) apzināties, kas nav saprotams;
4) atsaukt atmiņā svarīgāko informāciju, kas ir būtiska uzdevumu izpildei;
5) koncentrēt uzmanību uz detaļām;
6) atrast, kas ir izlaists, noteikt kļūdas.
Skolotājas piedāvāja kolēģiem iejusties skolēnu lomā un grupās veikt uzdevumu, kura izpildes beigās tika analizēts, kādas kļūdas visbiežāk pieļauj skolēni un kā tās novērst.
Noslēgumā visi pedagogi saņēma sertifikātus, kas apliecina dalību šajā pieredzes apmaiņas konferencē.
Ar Vasarsvētku meijām ir atnākusi vasara, tas nozīmē, ka ir laiks mācīties Meža skolā, Jūras skolā un Pļavas ziedu skolā, kārtīgi jānosvin Jāņi un jāuzņem dabas spēks un enerģija. Lai saulaina un izdevusies vasara!
Informāciju apkopoja
Daugavpils Centra vidusskolas
skolotāja Dace Aizpuriete
t.65429872