Nu jau trešais atbalsta pieredzes apmaiņas seminārs pirmsskolas un sākumskolas latviešu valodas skolotājiem

23.04.2015.

Š.g. 21. aprīlī visiem pilsētas sākumskolas un pirmsskolas izglītības iestāžu latviešu valodas skolotājiem bija lieliska iespēja piedalīties seminārā „Labā prakse latviešu valodas mācīšanā sākumskolā mazākumtautību izglītības programmā”, kuru organizēja Daugavpils 15.vidusskolas latviešu valodas skolotājas.—–
Savā pieredzē dalījās latviešu valodas skolotājas Jekaterina Bogatkeviča, Ina Romanovska un Nelli Kuzmina, kā arī par dzīvi skolā interesanti pastāstīja izglītības iestādes direktors A.Gržibovskis un latviešu valodas MK vadītāja S.Lukaševiča. Semināra apmeklētāji augstu novērtēja ne tikai labvēlīgu, emocionāli pozitīvu gaisotni, bet arī skolotāju profesionalitāti un aizrautīgo stāstījumu par to, kā un ko izmanto savās stundās.
Skolotāja J.Bogatkeviča minēja, ka „pēdējā laikā mēs bieži sastopamies ar situāciju, kad bērni nav motivēti lasīt. Lasīšanas motivācijas neesamību ietekmē vairāki faktori: lasīšanas kultūra ģimenē, bērna individuālā attīstība, skolotāja personība un citi, bet galvenais ir bērna ieinteresētība. Pasaule strauji mainās, bet teksti mācību grāmatās gadiem ilgi praktiski nemainās. Mūsdienu bērniem nav interesanti lasīt par zaķiem, ežiem, par Kristīnēm un Kaspariem. Bērni nesaprot, kā tas viss ir saistīts ar viņu dzīvi, interesēm. Visas reālijas, kuras bērni sastop tekstos, nav mūsdienīgas, nav no viņu dzīves, tādējādi neinteresē viņus un neiedvesmo lasīt”. Laikam tieši tāpēc skolotāja iepazīstināja viesus ar interesantiem darba paņēmieniem, kas padara tekstus mūsdienīgākus un ieinteresē arī bērnus. Izrādās, ja tekstā ienāk kāds Holivudas multfilmu varonis, par kuru bērni runā starpbrīžos, vai kurš ir attēlots uz viņu krekliņiem, penāļiem u.tml., tad šis teksts spēj piesaistīt skolēnu uzmanību. Bērniem patīk tāda veida lasāmviela. Vēl skolotāja piedāvāja izmantot stundās maskas, jo ļoti bieži, kad bērni uzstājas (stāsta kaut ko citiem skolēniem), viņi nav pārliecināti, kautrējas, tāpēc pārvarēt šo situāciju lieliski palīdz masku izmantošana. Kad bērni uzliek maskas, viņi jūtas brīvāk, drošāk, jo stāstītāji ir it kā nevis viņi, bet viņu varonis – „Cits”. Protams, ņemot vērā vecuma īpatnības, skolēni vienalga stāsta par sevi, bet dara to vieglāk, nekautrējoties, piemēram, stāstot no lāča vārda, viņi stāsta, ka „es dzīvoju Daugavpilī”, „man garšo pica”, „man patīk braukt ar velosipēdu” utt. Skolotāja piedāvāja semināra dalībniekiem aplūkot arī savas metodiskās izstrādnes.
Skolotājas I.Romanovska un N.Kuzmina stāstīja, cik radoši un produktīvi var strādāt ar prezentācijām, mācot skolēniem jauno leksiku un nostiprinot zināšanas par jaunajiem vārdiem. Izrādās, ka prezentācija ir lieliska darba forma arī skolēnu rakstītprasmes iemaņu pilnveidošanai. Tā kā abām skolotājām klasē ir projektors, tad šī mācību gada laikā jau ir tapušas vairākas prezentācijas, kuras skolotājas veiksmīgi izmanto savā mācību darbā.
Dalīšanās pieredzē ir vērtīgs ieguvums visiem – gan ciemiņiem, gan skolotājiem, kuri uzstājās. Paldies Daugavpils 15.vidusskolas sākumskolas latviešu valodas skolotājām par atsaucību un vēlmi dalīties pieredzē, bet skolas kolektīvam par sirsnīgu un viesmīlīgu uzņemšanu!

Informāciju apkopoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
Izglītības satura nodaļas
izglītības metodiķe latviešu valodas jautājumos
Ilona Bohāne
t.65432102