Vienlīdzīgi un kopā – arī Turcijā!

04.04.2016.

Daugavpils 11.pamatskola turpina aktīvu darbu ES Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.2 (KA2) stratēģisko skolu sadarbības partnerības projektā Nr.2014-1-PT01-KA201-0008292 („EQUAL I: “The Great Battles” or horse riding as a way of equalizing students.”) („Vienlīdzīgi I: „Lielā kaujas” vai zirgu izjādes kā ceļs uz skolēnu integrāciju”).—–
Atgādināsim: projektā iesaistītas 3 valstis – Portugāle, Turcija un Latvija. Pirmais projekta posms sākās Portugālē – par to mēs lasītājiem pastāstījām 2015.gada pavasarī. Otrais posms noritēja 2015.gada oktobrī Latvijā.
No š.g. 13.marta līdz 19.martam noritēja 3.posms – projekta dalībniekus uzņēma Turcija. Ceļojums sākās Rīgas lidostā. Dažiem no mums tas bija kārtējais lidojums, bet citiem – īsts piedzīvojums, jo viņi pirmo reizi savā dzīvē izbaudīja lidojuma skaistumu. Pieminēšu, ka mums bija viena pārsēšanās Stambulā. Pilsēta izskatījās grandiozi – liekas, tā “aizpildīja” visu platību no horizonta līdz horizontam. No apgaismojuma efektiem aizrāvās elpa. Pēc neilgas atpūtas lidostā ceļojums turpinājās – jau uz Ankaru. Ankaras lidostā mūs sagaidīja Turcijas delegācijas pārstāvji. Sagaidot visus projekta partnerus, iesēdāmies autobusā un devāmies uz pilsētu Beypazari. Viesnīcā, kura atrodas Beypazari vecajā centrā, mēs ieradāmies jau vēlā naktī. Mūs sagaidīja sirsnīgi un viesmīlīgi ar karstas tējas krūzi.
Izrādot cieņu pret saimniekiem, nedaudz pastāstīsim par Beypazari. Pilsēta mostas agri no rīta ar lūgšanu, kura skan visās ieliņās. Beypazari ir pilsēta un rajons Ankaras provincē Centrālās Anatolijas Turcijas reģionā, apmēram 100 km uz rietumiem no Ankaras. Pilsētas arhitektūra ir gleznaina, ir daudz skaisti restaurētu māju. Lielākā daļa akmens māju ir ar koka apdari un dakstiņu jumtu. Daudzu māju apakšstāvi pārveidoti veikalos vai kafejnīcās, kuras ir dekorētas ar tradicionāliem paklājiem un sienu tapsējumiem. Braucot caur Beypazari centru, uzreiz var redzēt laukuma vidū lielu pieminekli burkānam. Burkāns ir pilsētas simbols; tam ir veltīts gada festivāls, jo burkāns ir viens no galvenajiem eksporta produktiem. Mums patika pastaigāties pa bruģētām ielām, fotografēt ēkas, kas bija celtas Osmaņu periodā, galvenokārt 19.gadsimtā.
Projekta mērķis ir starptautiskās sadarbības ietvaros attīstīt, pārnest un/vai ieviest inovatīvu pieredzi. Projektā ir izmantotas zirgu izjādes kā terapijas metode. Hipoterapijas nodarbības tika novadītas Turcijas galvaspilsētā Ankarā jāšanas klubā “Başkent Binicilik Kulübü” un zirgu fermā “TİGEM”. Projekta partneri parādīja mums, kā jāšanas metodika tiek izmantota darbā ar skolēniem ar speciālām vajadzībām. Atklātajās nodarbībās hipoterapijas speciālisti dalījās pieredzē: mēs īsi iepazināmies ar teoriju, un tad visiem tika piedāvātas praktiskās nodarbības. Hipoterapijas nodarbības (atšķirībā no Portugālē redzētajām) notiek pēc individuālas saskaņošanas. Proti, uz tām skolēnu vecāki piesaka savus bērnus personīgi. Šādas nodarbības nav mācību procesa sastāvdaļa (kā tas bija Portugāles skolā), bet vairāk kā ārpusklases darbs (ārstnieciskās terapijas nodarbības ārpus skolas). Uzzinājām, ka nodarbības ļoti palīdz bērniem stājas traucējumu uzlabošanā. Atzīmēsim, ka šādās nodarbības iesaistīto skolēnu skaits no Beypazari skolām nav īpaši liels. Tam ir loģisks skaidrojums – zirgu ferma atrodas patālu no skolas un pašas pilsētas. Hipoterapijas nodarbības aktīvāk tiek organizētas skolēnu brīvlaikā, kad vecāki var aizvest bērnus uz Ankaru.
Projekta gaitā mēs nedaudz iepazināmies ar Turcijas vēsturi. Tas bija ļoti interesanti, jo savas zināšanas mēs pielietojām praksē – piedalījāmies teatralizētajā uzvedumā, kura pamatā ir vēsturiski notikumi un tautas tradīcijas. Viens no projekta uzdevumiem ir filmas uzņemšana. Projekta ietvaros tā jau būs trešā filma (pirmā uzņemta Portugālē, otra – Latvijā, trešā – Turcijā). Katrā valstī filma tika uzņemta, balstoties uz vēsturiskiem notikumiem. Portugālē filmas galvenais varonis bija tautas cīnītājs Viriato, Latvijā – Lāčplēsis, Turcijā uzņēmām filmu “Konstantinopalya kritums”. Katras filmas ideja – melnā un baltā cīņa, ar ticību, ka gaisma uzvarēs.
Valstu sadarbības programmā bija paredzēti pasākumi Turcijas kultūras un tradīciju iepazīšanai. Laiks bija diezgan auksts, bet tas mūs netraucēja, jo bijām aizrauti ar dažādām aktivitātēm un ekskursijām. Mēs viesojāmies BEYPAZARI CUMHURİYET pamatskolā. Skolas pedagogi pastāstīja mums par mācību procesa organizēšanu skolā. Ir daudz līdzīga, bet ir arī atšķirības. Mūs pārsteidza ļoti liels skolēnu skaits klasēs (vidēji 40 bērni). Mēs apmeklējām Yasayan un kultūrvēstures muzejus. Tie ir nelieli muzeji – Osmaņu perioda mājas, kuri piederēja visbagātākajai ģimenei pilsētā. Muzejos varēja redzēt cilvēku ikdienas dzīvi (vaska figūras nacionālajos tērpos bija neparasti izvietotas visā mājā: gan imitējot mājas darbu veikšanu, gan piedaloties ceremonijās). Šī uzskate bija ļoti krāsaina un iespaidīga (krāšņi paklāji, zīda un zelta apdare). Hamam muzejs – turku pirts muzejs – neliela divstāvu pagraba ēka. Muzeja aprīkojums atklāj senas tradīcijas. Varēja redzēt, kā cilvēki senākos laikos veica atveseļošanās procedūras, pavadot laiku vecajā Hamam, attīrīja ķermeni un dvēseli. Kursunlu mošeja ir viena no visvairāk atpazīstamām ēkām Beypazari. Tā atrodas starp pilsētas vēsturiskajām ēkām, un tās nosaukums nozīmē “Mošeja ar svinu”. Te mums pastāstīja par cilvēku sakrālajām vērtībām. Aizrautīgi mēs darbojāmies dažādās amatnieku darbnīcās.
Lai mums izveidotos priekšstats par dabu un Turcijas iedzīvotājiem, mums bija piedāvāta neliela autobusa ekskursija pilsētas apkārtnē. Redzējām mazus ciematus, kuri, likās, bija “nogriezti” no ārpasaules. Grūti bija iedomāties, kā cilvēki spēja piekļūt pie savām mājām, jo tās bija uzceltas kalnos, bet tuvumā nebija ceļu. Īpaši skaists bija kanjons, kuru sauc Inözü Vadisi.
Mūsu iepazīšanās ar Turcijas vēsturi, kultūru un tradīcijām turpinājās modernajā galvaspilsētā Ankarā, kur mēs apmeklējam Mustafas Kemala Ataturka Mauzoleju. Ataturks bija Turcijas līderis neatkarības kara laikā un pirmais prezidents Turcijas Republikā. Un beidzot Stambula! Nekad neaizmirsīsim šo pilsētu. Stambula ir pilsēta, kura nevienu nespēj atstāt vienaldzīgu. Zilā mošeja bija iespaidīgākā no visām ēkām. Hagia Sofija ir milzīga un majestātiska. Neviens no mums negribēja atgriezties viesnīcā, jo bijām apburti ar pilsētas skaistumu.
Nedaudz pastāstīsim par mūsu ceļojuma “gardo” posmu. Austrumu virtuve ir kas īpašs. Turki ir nesteidzīgi, pusdienas var ilgt 2 – 3 stundas. Viņi nekad neēd vienatnē, ātrumā neko “neuzkož”. Brokastīs parasti pasniedz maizi, sieru, olīvas, vietējo skābpiena dzērienu airanu un tēju. Pusdienas un vakariņas sastāv no vairākiem ēdieniem: zupas, uzkodām, pamata ēdiena, desertiem un, protams, tējas. Tējas dzeršanas ceremonijai tiek pievērsta īpaša uzmanība. Uzkodas ir ļoti dažādas: olīvas, salāti, marinēti dārzeņi, sēnes, siers, melones gabaliņi, zivis, pīrādziņi, mērce no jogurta ar ķiplokiem un svaiga maize. Ar maizi Turcijā saistītas daudzas tradīcijas – šī valsts jau senatnē bija “pasaules maizes grozs”.
Ir patīkami atcerēties šīs septiņas elpu aizraujošās dienas, pilnas ar spilgtiem iespaidiem. Pateicoties projektam, bērni saņēma nenovērtējamu pieredzi, mācījās redzēt un saprast citādo. Mums bija iespēja vismaz nedaudz pieskarties austrumu kultūrai, atklāt sev daudz jauna. Viennozīmīgi, praktizējām savas angļu valodas prasmes. Tomēr vislielākais projekta dalībnieku guvums – jauni draugi, cilvēku saprašanās!
19.marta rītā atvadoties, atkal visiem acīs spīdēja asaras, jo emocijas guva virsroku. Bija žēl tik ātri šķirties. Patīkami ir tas, ka netiekam aizmirsti arī pēc aizbraukšanas – mūsu draugi interesējās par mūsu lidojumu mājās un visi kopā “kaļam plānus” nākamajai tikšanās reizei. Projekta 4.posms notiks 2016 gada vasarā pie projekta koordinatoriem Portugālē. Mazliet ir skumji, jo tas ir šī projekta noslēguma posms. Bet par to būs jau cits stāsts…

Daugavpils 11.pamatskola Erasmus+ programmas projektu „EQUAL I: “The Great Battles” or horse riding as a way of equalizing students” līdzfinansē Eiropas Savienība. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras mājaslapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+.

Fotoieskats Turcija.pdf

Ceļojuma aprakstu un fotogaleriju veidoja: 
Daugavpils 11.pamatskolas
ES projekta Erasmus+ Pamatdarbības Nr.2 (KA2) dalībnieku grupa:
pedagogi
Ina Meldere,
Marianna Tretjakova,
Ilona Kokina,
Jeļena Lucijanova,
izglītojamie
Niķita Bortņikovs,
Viktorija Deiko,
Viktorija Kozlova,
Renārs Daugavičs