Valodas kompetence ikdienai

24.11.2017.

Š.g. 22.novembrī Daugavpils pilsētas 15.speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē tika organizēts praktisks seminārs iestādes pedagogiem un logopēdiem “Pārbaudi savu valodas kompetenci”. Semināru vadīja grupas “Zaķītis” logopēde Svetlana Lazovika.—– 
Visiem ir labi zināms, ka kopš seniem laikiem par izglītotību bija pieņemts uzskatīt cilvēka izglītības un viņa kultūras līmeni. Tās ir īpašības, kas visnotaļ svarīgas kā pedagogam, tā katram atsevišķam cilvēkam un sabiedrībai kopumā.
Pedagoga valoda “aug” un attīstās kopā ar viņu. Jo vairāk vārdu zina pedagogs, jo precīzāk un spilgtāk viņš var izteikt savas domas, jo patīkamāk apkārtējiem cilvēkiem ar viņu kontaktēties. Tāpēc ir tik nepieciešams iepazīstināt cilvēkus ar jauniem vārdiem, to nozīmi, uzzināt noteikumus un likumus, balstoties uz kuriem, tiek veidota pareiza un skaista runa. Pedagoga valodai ir jābūt saprotamai, apdomātai, bagātai, kulturālai, gramatiski pareizai un patīkamai.
Svarīgi, lai pedagoga runa būtu ne tikai gramatiski pareiza un izruna atbilstu prasībām, bet arī lai teikumi būtu loģiski pabeigti un tā būtu paraugs bērniem un citiem pieaugušajiem. Šis seminārs tika organizēts spēles formā.
Vienbalsīgi tika ievēlēta žūrija, bet pedagogi tika sadalīti pa komandām – patskaņu komanda un līdzskaņu komanda – un saņēma sarkanas un zilas emblēmas.
Semināra sākumā bija iesildīšanās “Atbildi, ne mirkli nevilcinoties!” Komandu dalībnieki pēc kārtas un nedomājot, turpināja teikumus un atbildēja uz jautājumiem, kas veicināja dalībnieku reakcijas ātrumu.
Nākamais uzdevums bija “Runīgais”. Lai attīstītu precīzu artikulāciju un skaidru dikciju, pedagogi savās nodarbībās izmanto ātrrunas. Katra komanda saņēma ātrrunu ar numuru, kas atbilda numuram uz emblēmas. Šādā veidā sacensību procesā tika iesaistīts katrs komandas dalībnieks, kas sacentās ar otras komandas dalībnieku ar tādu pašu kārtas numuru. Pedagogiem netika dots laiks, lai sagatavotos. Ātrrunu izrunāšanā galvenais – ātrums un skaidra izruna.
Nelielas grūtības pedagogiem radīja spēle “Saliec vārdu un izveido īsu definīciju”. Azartu pedagogos izraisīja spēle “Atrodi radniecīgus vārdus”. Uz magnētiskās tāfeles tika izvietoti divi identiski koki, ar vārdu kartītēm saknēs. Spēles dalībniekiem vajadzēja uz kartītēm uzrakstīt radniecīgus vārdus. Pedagogiem nekādas grūtības nesagādāja uzdevums “Kāpēc tā sauc?” Šajā uzdevumā spēles dalībnieki iedziļinājās vārdu etimoloģijā, piemēram, skaidroja augu nosaukumu izcelsmi. Nākamajā uzdevumā pedagogi atrada pēc skanējuma līdzīgus vārdus ierobežotā laika periodā. Tāpat komandu dalībnieki bija aktīvi spēlē “Atrodi un izlabo kļūdas sakāmvārdos”. Spēlē “Burvju nūjiņa” pedagogiem bija iespēja “pamazināt” vai “palielināt” visu, kas saistīts ar pedagoģisko procesu pirmsskolā. Pirmsskolas skolotāja ikdiena prasa spontānumu un radošumu, tāpēc pēdējais uzdevums bija “Saceri absurdu pasaku”, kura laikā ar zināmu pasaku varoņiem bija jāsacer vēl nebijusi, nedzirdēta “nepareizā” pasaka.
Šis seminārs deva saspringtajā ikdienas darba ritmā jaunu azarta un iedvesmas devu. Tas rosināja strādāt ar iedvesmu un radoši. Noslēgumā dalībnieki secināja, ka seminārā realizētās darba formas un spēles var lietderīgi izmantot darbā ar vecākiem, lai arī viņu valoda un runa būtu paraugs bērniem.

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas
15.speciālās pirmsskolas izglītības iestādes
vadītāja vietniece
A.Kucina,
skolotāja logopēde
S.Lazovika