Problēmu loks un to risināšanas iespējas attālinātajā mācību procesā Daugavpils skolās
23.11.2020.
Pēc rudens skolēnu brīvdienām un arī tagad 7.-12.klašu skolēni skolās joprojām mācās attālināti, bet pirmsskolas izglītības programmas un 1.-6.klases skolēniem mācību process tiek īstenots klātienē. —–
Attālināto mācību procesu, vienojoties ar skolas vadību, pedagogi nodrošina vai nu no mājām, vai no skolas telpām. Visās skolās (izņemot Daugavpils Stropu pamatskolu-attīstības centru, kur visas nodarbības arī 7.-9.klasēs notiek klātienē) puse un vairāk nodarbības notiek tiešsaistē.
Lielākajā daļā pilsētas skolu 7.-12.klasēm attālinātajās mācībās nodarbības ir vai nu apvienotas blokos, kas ļauj līdzsvarot tiešsaistes nodarbības un patstāvīgo darbu, vai arī mācību stundas notiek pārsvarā tiešsaistē pēc parastā nodarbību saraksta. Skolu administrācijas pārstāvji kontrolē skolēnu slodzi tiešsaistes nodarbībās, līdz ar to dažas skolas vismaz vienu dienu nedēļā atstāj bez tiešsaistes stundām un uzdevumiem datorā. Savukārt ir skolas, kur katra diena beidzas ar 10-20 minūšu garu klases stundu tiešsaistē, kur tiek sniegta atgriezeniskā saite un pārrunāti dienā izvirzītie un sasniegtie mācību rezultāti. Dažas skolas, izvērtējot skolēnu un skolotāju noslogotību un mācību programmu specifiku, veido stundu sarakstu katrai nedēļai, paredzot, ka 50% no nodarbībām tiks īstenotas tiešsaistē.
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde regulāri veic monitoringu par attālināto mācību procesu izglītības iestādēs. Apjautājot skolu administrāciju, ar kādām grūtībām skolotāji un skolēni joprojām sastopas attālināto mācību laikā, izkristalizējās vairākas problēmas.
Skolotājiem ir liels darba apjoms, jo savieno mācības klātienē un attālināti, kā arī regulāri labo skolēnu iesūtītos darbus, lai sniegtu atgriezenisko saiti. Lai risinātu šo problēmu, vairāku skolu administrācija ir veikusi izmaiņas stundu sarakstos, lai pielāgotu audzēkņu un skolotāju iespējas piedalīties mācību procesā, kā arī snieguši skolotājiem ieteikumus, kā optimizēt savu darbu, izmantojot dažādas platformas un izvērtējot skolēniem piedāvājamo uzdevumu apjomu. Daži skolēnu vai nu neregulāri pieslēdzas mācībām, vai arī meklē iemeslus, lai neieslēgtu kameras. Šo problēmu iemeslu skaidrošanai un risināšanai un sadarbībai ar vecākiem tiek piesaistīti skolu administrācijas pārstāvji, klases audzinātāji un atbalsta personāls, kā arī dažās skolās ir izstrādāti noteikumi rīcībai tiešsaistē un organizētas klases stundas, lai izskaidrotu prasības (šī informācija ir nosūtīta arī vecākiem). Savukārt novecojušu tehnisko resursu, lēna interneta ātruma dēļ mājās, kā arī tehniskā aprīkojuma trūkuma gadījumā skolotājiem tiek piedāvāts vadīt stundas no skolas, izmantojot skolas tehnisko nodrošinājumu. Tiešsaistes nodarbībās iespējams apgūt mazāku vielas apjomu, jo lēnāks temps, nekā mācoties klātienē, kā arī skolotāji nav pārliecināti, ka skolēni darbus pilda patstāvīgi, līdz ar to ir grūtības novērtēt skolēnu patiesās zināšanas un vielas apguves kvalitāti.
Runājot par skolēniem, tad daudziem ir nepieciešams skolotāja individuālais atbalsts (īpaši speciālo izglītības programmu skolēniem), ko kopējā tiešsaistes nodarbībā nevar sniegt un tāpēc palīgā nāk skolotāju palīgi vai arī skolotāji piedāvā individuālās tiešsaistes konsultācijas, kā arī skolās tiek izstrādāti atbalsta plāni un informācija par mācību procesa norisi, par kuru informē gan skolēnus, gan vecākus. Daudziem skolēniem ir grūtības mācību procesa režīma ievērošanā, līdz ar to arī klases audzinātājs, skolas vadība un atbalsta personāls veic pārrunas gan ar skolēniem, gan viņu vecākiem. Nepieciešamības gadījumā izglītības iestādes individuāli risina mācību procesa tehniskā nodrošinājuma problēmas, lai skolēni veiksmīgi varētu piedalīties attālinātajā mācību procesā.
Mācoties attālināti, daudziem ir neizpratne un jautājumi, kā norit sporta stundas. Tās ir interesantas un dažādas, jo diezgan grūti organizējamas attālinātajā mācību procesā. Ko tad Daugavpils skolu skolēni dara sporta stundu laikā attālinātajā mācību procesā? Organizējot sporta nodarbības, skolotāji izvēlas un izmanto ļoti dažādas iespējas. Skolotāji sadarbojas ar skolēniem, izmantojot e-klasi, kur ievieto informāciju, kā arī vada tiešsaistes stundas ZOOM vai SKYPE platformā, māca teoriju vai piedāvā motivējošo materiālu, prezentācijas, darba lapas, video materiālus ar vingrinājumiem, apgūstot sporta spēļu teoriju. Pēc tam skolēni pilda testus vai sniedz atbildes uz jautājumiem Google anketā. Skolotāji skolēniem ļoti bieži uzdod arī praktiskus uzdevumus (galvenokārt ārā), kuru izpilde tiek filmēta vai fotografēta un pēc tam sūtīta skolotājam. Tiešsaistes nodarbībās tiek arī stāstīts par sporta veidu noteikumiem un vēsturi, kā arī notiek kopīga vingrošana un pēc tam uzdoti fiziskie vingrojumi, lai ķermeni atjaunotu pēc ilgstoša darba pie datora. Noteikti tiek runāts par veselīgu dzīvesveidu. Skolotāji regulāri piedāvā arī kombinētus uzdevumus patstāvīgajam darbam mājās – teorētiskās zināšanas un praktiskā darbošanās.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde