Erasmus+ mobilitāte Spānijā
08.04.2022.
Daugavpils 13.vidusskola turpina īstenot Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.2 (KA2) stratēģisko skolu sadarbības projektu “Hum@n tīkli sadarbībai -jauna iekļaujoša metodoloģija virtuālajā vidē” (Hum@n Networks for the Cooperation – A new inclusive methodology by virtual environments Nr.2019-1-ES01-KA229-063826_2). —–
Mūsdienu sabiedrībā skolai ir noteicošā loma personības veidošanā. Cilvēks piedzimst kā bioloģiska būtne, bet par sociālu indivīdu, personību un individualitāti cilvēks kļūst, iegūstot sociālo pieredzi, kontaktējoties ar citiem cilvēkiem, iesaistoties sociālajās attiecībās, funkcionējot sociālajos procesos. Cilvēka spēju integrēties sabiedrībā nosaka viss viņa personības īpašību kopums, kura veidošanā svarīga vieta ierādāma skolai.
Projekta mērķis – veidot aktīvu, atbildīgu un sociāli integrētu pilsoni, kas spēj pārvarēt diskrimināciju, izmantojot digitālās tehnoloģijas; attīstīt skolēnu digitālās kompetences, kas paredz skolotāju un skolēnu lomu maiņu, sociālās integrācijas uzlabošanu; izmantojot jauno virtuālo vidi un digitālās programmas, platformas, sekmēt izglītības vērtību veidošanu, piemērot tās mācību programmas saturam, veicināt atbildīgu un drošu interneta izmantošanu, skolēnu autonomiju.
Projekta ietvaros no 28.marta līdz 1.aprīlim Valensijā Spānijā notika skolēnu apmācības: ”C6-online ciizenship participation:musical and kenethetic intelligences”. Šajās apmācībās piedalījās pieci Daugavpils 13.vidusskolas 9.klases skolēni un 2 skolotājas: Žanna Papenoka un Svetlana Gude, kā arī partnerskolas no Beļģijas, Ungārijas, Turcijas un Grieķijas.
Pirmdien notika iepazīšanās ar projekta dalībniekiem un organizatoriem: M Amparo Fernandez Segura. Visi sapulcējās skolā, kur mācas 640 izglītojamie, strādā 64 pedagogi. Skolēni iepazinās un praktiski darbojās meistardarbnīcās ar slavenu amatnieku darinājumiem – Manises keramiku: veidoja savas unikālās krūzes, pēc tam apdedzināja krāsnī. Spānijas keramika ir unikāls skaistums, bagātība un prestižs. Darbības procesā skolēni aktīvi sadarbojās ar skolēniem no citām valstīm. Skolotājām bija organizēta ekskursija pa skolu, direktora vietnieks iepazīstināja ar Spānijas izglītības sistēmu, kura pēdējos gados ievērojami uzlabojusies, palielinot uzdevumus un veicot izglītības reformas. Pusdienas tika organizētas skolas pagalmā – visi projekta dalībnieki tikās pie galda, lai mielotos ar paelju – šo ēdienu spāņi pasniedz kā pamatēdienu. Paelju parasti gatavo īpašā, milzīgā pannā, ļoti iespaidīgi to prezentējot. Paeljas varianti ir dažādi – gaļa, zivis, jūras veltes, vistas gaļa, dārzeņi un, protams, rīsi. Paeljai īpašo garšu piešķir pasaulē dārgākās garšvielas – safrāna pievienošana. Te gan jāpiemin, ka safrāns tiek izmantots ļoti maz, taču tas tāpat iekrāso paelju īpašā krāsā. Pēc tam bija ekskursija uz Maniseses, Valensijas provinci. Vakarā baudījām Vidusjūras pludmali, kur ir plaša zelta smilšu josla.
Otrdiena solīja daudz iespaidu. Dalībniekus iepazīstināja ar dažādiem pasaules interneta tīmekļa resursiem, kur var atrast noderīgu, modernu informāciju, aktuālus video sižetus, mūzikas pavadījumus un dažādus skaņu ierakstus, kurus var izmantot gan angļu valodas stundās, gan mūzikas stundās, gan klases stundās. Skolēni patstāvīgi darbojās ar video ierakstiem, prezentēja savus darbus, sadarbojās grupās. Skolotāji apsprieda projekta tendences. Pēc pusdienām devāmies ekskursijā, apmeklējām pieminekli pilsētā – Torre de Micalet vai Miguelete, ko veido trīs istabas: zvanu zvanītāja, zvanu un cietuma telpas. Torni var apmeklēt visu gadu. Vēlāk pētījām pilsētas centru, sākot ar diviem galvenajiem laukumiem – Plaza Ayuntamiento un Plaza Victoria, paejot garām Marques de Sotelo kafejnīcām un veikaliem, devāmies uz Ayuntamiento laukumu – tur atrodas Valensijas pilsētas dome un laukuma vidū dzirkstī skaistas strūklakas. Savukārt Mercado Central – Valensijas tirgus – ir plašāks nekā slavenākais Boekerijas tirgus Barselonā, mazāk tūrisma un nav tik dārgs. Xativa – vēsturiskā pilsēta ar gleznainu pili, kas uzcelta uz kalna. La Lonja – vecā zīda maiņa izskatās kā kaut kas no Sirds vadītāja.
Trešdien sākās darbs skolēnu grupās: kā lietderīgi izmantot internetresursus, kā profesionāli ierakstīt un apstrādāt video, kā augšupielādēt tīmeklī. Skolotāji sadarbojās kopā ar skolēniem, aktīvi iesaistījās darba procesā. Bija ļoti draudzīga un iedvesmojoša atmosfēra. Darbības veidi balstījās uz skolēnu vides un ikdienas dzīves pieredzi. Pēcpusdienā devāmies ceļojumā uz Albuferas dabas parku – šī ir īsta paradīze putniem, viens no lielākajiem Vidusjūras tematiskajiem parkiem. Albufera pieder pie aizsargājamām dabas teritorijām, taču tā ir atvērta tūristiem. Vēlāk visus gaidīja garšīgā paelja. Valdīja radoša un patīkama atmosfēra, projekta dalībnieki dziedāja savas nacionālās sasveicināšanās dziesmas.
Ceturtdienu sākām ar upes apmeklējumu – Turijas upe tek cauri pilsētai. Apmeklējām Ugunsdzēsības muzeju un Las Fayas muzeju, radās neizsakāms prieks. Nākamais objekts bija Mākslas un zinātnes pilsēta – apvieno 5 pilsētas ēkas: Operas nams un Mākslas muzejs, Planetārijs, Lāzerteātris un kinoteātris, trešajā – dārzs un galerija, ceturtajā – Zinātnes muzejs, bet piektajā – Okeanārijs. Kinoteātri mums rādīja 3D izglītojošo filmu par saules enerģiju. Vakarā mūs gaidīja balle – svinīgais pasākums: muzikālais šovs, dejas, sertifikātu izsniegšana, vecāku pašgatavoti mielasti. Izklaidējoties saliedējāmies, veiksmīgi komunicējām, brīvi jutās gan skolēni, gan skolotāji, gan vecāki. Uzstājās vokāli instrumentālais ansamblis, izpildot pop mūzikas kompozīciju, dejoja temperamentīgas spāņu dejas, kas apvieno kastaņešu ritmus, spāņu temperamentu, ģitāras skaņas, brunetu kustības. Vēlu vakarā devāmies uz apartamentiem.
Piektdien izvērtējām savu darbu, aplūkojām krūžu izstādi, skatījāmies īsas video filmas – darba produktus, prezentējam savas dejas. Noskaidrojām turpmākos darba virzienus. Pēcpusdienā devāmies uz okeanāriju, lai iepazītos ar lielo jūras biotopu dažādību. Tas ir lielākais akvārijs Eiropā, kur mēs varējām atrast vairāk nekā 30 000 dažādu sugu dzīvnieku, sākot no zīdītājiem līdz putniem vai rāpuļiem, ir delfinārijs.
Projektu darbs veido radošas darbības pieredzi, socializācijas pamatus, attīsta izglītojamo spēju domāt patstāvīgi, pašiem kritiski analizēt un risināt dažādas situācijas, kā arī iemāca darboties grupās un būt aktīviem sabiedrības dalībniekiem. Pedagogiem tiek atvēlēta padomdevēja un diskusiju partnera loma. Iegūtās zināšanas izmantojamas darbā, gatavojoties mācību stundām, kā arī daloties pieredzē ar kolēģiem, sadarbojoties ar skolēniem, vecākiem.
Pateicamies par iespēju gūt jaunu pieredzi un iespaidus skolas direktorei A.Skutelei, direktores vietniecei A.Guževai un angļu valodas skolotājai J.Maskaļovai.
Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras mājas lapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+. Daugavpils 13.vidusskolas Erasmus+ programmas īstenoto projektu “Hum@net” (Nr.2019-1-ES01-KA229-063826_2) līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo tikai tās autoru viedokli.
Informāciju sagatavoja
Daugavpils 13. vidusskolas skolotājas:
Svetlana Gude, Žanna Papenoka
d13vsk@gmail.com