Debatēm bagāts pusgads
Debašu prasmes, kritiskā domāšana, prasme uzstāties publiski, uzklausīt, valodas kultūru u.c. katru gadu apgūst jauni skolēni un turpina spodrināt tās tie, kas jau debatē vairākus gadus. Darīt to latviešu vai angļu valodā ir izaicinājums ikvienam. Šis pusgads bija turnīriem bagāts un tika sasniegti arī panākumi.
Jau marta sākumā skolēni iniciēja vēlmi debatēt tiešsaistē, lai varētu piedalīties arī skolas, kas atrodas tālāk no Daugavpils, tādējādi ir lielāks debatētāju pulks un dažādība, jo transporta izdevumi šīm skolām kļuva nesamērīgi augsti. Tradicionāli Daugavpils Valsts ģimnāzijai, Daugavpils Valstspilsētas vidusskolai, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolai-licejam, Krāslavas ģimnāzijai, pievienojās jaunpienācēji Daugavpils Zinātņu vidusskola un Balvu Valsts ģimnāzija. Skolēni modelēja situāciju, kā darba pienākumus (izņemot skolu) varētu veikt četrās darba dienās. Zinot dažu valstu pozitīvu pieredzi un tendenci, ko piedzīvojām pandēmijas laikā, tāpēc mēģinājām uzzināt, vai tas būtu iespējams arī Latvijā. Uzvarētāji bija visi, jo sarunas bija spraigas, bet sirsnīgas un debašu prasme noteikti tika nostiprināta.
Tur pat bija jau aprīlis un biedrība “Debašu centrs” aicināja pamatskolas un vidusskolas skolēnus padomāt, vai tehnoloģijas veicina komunikāciju starp cilvēkiem. Ir jābilst, ka visi skolēni pašreiz debatē pēc Pasaules skolu debašu turnīra. Katram debatētājam ir arī jāsaprot ne tikai viņa pienākumi, kas jāizpilda debašu laikā, bet arī kāpēc viņam tiek piešķirti tik punkti, ko ir ielicis tiesnesis, proti, tiesāšanas principi. Izņemot pašu debati, skolēniem bija iespēja apgūt tiesneša amatu, kad katra komanda līdzās pieredzējušiem tiesnešiem, kas ir skolēnu treneri, novērtēja debatētājus un sniedza atgriezenisko saiti. Finālā labāko debatētāju-tiesnešu balss tika ņemta vērā gala lēmuma pieņemšanā, noskaidrojot uzvarētāju. Latgali šoreiz pārstāvēja Daugavpils Valsts ģimnāzija (pamatskola un vidusskola), Daugavpils Tehnoloģiju vidusskola-licejs (pamatskola un vidusskola), Rudzātu vidusskola, Krāslavas ģimnāzija. Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas-liceja pamatskolas skolniece Sofija Mogorita un vidusskolas skolēns Ostins Jacenko iekļuva finālā un, veiksmīgi sadarbojoties ar citu Latvijas skolu skolēniem, ieguva godpilno 2.vietu savā grupā.
Savukārt 19.aprīlī Latgales reģiona debašu centrs pulcināja pamatskolas skolēnus uz debati par mākslīgo intelektu, kas varētu aizstāt cilvēka darbu. Klātienē, tālu ceļu mērojot, pievienojās Balvu Valsts ģimnāzija un bija līdzās Daugavpils Valsts ģimnāzijai, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolai-licejam, Daugavpils Valstspilsētas vidusskolai, Daugavpils Zinātņu vidusskolai. Viennozīmīgas atbildes skolēni nespēja atrast, vai ierastos darbus tiešām mākslīgais intelekts spēs pilnīgi aizstāt, jo darbs, kas ir saistīts pa tiešo ar cilvēku, sajūtām, empātiju u.c, noteikti nākotnē vēl pastāvēs. Ir jāizvērtē visas iespējas un riski, lai izvēlētos pareizi savu nākotnes profesiju.
27.aprīlī kopā sanāca vidusskolēni uz improvizēto (nesagatavoto) debati, kur sprieda, vai kosmosa izpētē jāiegulda vairāk naudas. Nauda, ko tērējam raķetēm, zondēm, satelītiem utt., būtu vērts investēt medicīnā, izpētīt uz Zemes esošās lietas u.c. Tehnoloģijas ir augsti attīstījušās, un tās ir jālieto šeit, uz Zemes, nevis vēl vairāk piesārņot Visumu ar kosmosa atkritumiem vai meklēt dzīvības pazīmes uz citām planētām. Tā sprieda skolēni no Daugavpils Valsts ģimnāzijas, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas-liceja, Daugavpils Valstspilsētas vidusskolas, Krāslavas ģimnāzijas un Rudzātu vidusskolas.
Ierasti skolēni saņēma gandarījuma balvas un pateicības. Vislielāko PATEICĪBU ir pelnījuši skolēnu treneri- Irina Bučinska, Sergejs Usevičs, Lidija Daņilova, Ieva Purmale, Tatjana Gžibovska, Ēvalds Kārkls, Daina Andžāne, Ilona Derjugina, Eva Vovka, Inga Vanaga, kas mudina, atbalsta un audzina nākamos debašu meistarus.
Informāciju sagatavoja:
Latgales reģiona debašu centra koordinatore
Rita Murāne-Rutka