Kursi Kiprā

Daugavpils Iespēju vidusskola turpina īstenot Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.1 (KA1) projektu Nr.2022-LV-KA-SCH-000068898 “Izglītība  izaugsmei!”, kura mērķis, izmantojot Eiropas kolēģu zināšanas un pieredzi, veicināt pedagogu mācīšanās kultūras veidošanos Eiropas Savienības kontekstā, īstenojot horizontālo sadarbību, apgūstot didaktiskos modeļus un metodiskos paņēmienus, palielinot skolas metodisko kapacitāti, kas  sekmēs mācīšanas un mācīšanās kvalitāti skolā.

Projekta ietvaros no 9. līdz 13.aprīlim Pafosā, Kiprā, notika skolotāju apmācības “Mūzikas stundas sākumskolā”. Šajās apmācībās piedalījās divi mūzikas skolotāji Svetlana Gude un Vladimirs Drozdovskis. Kursos piedalījās arī kolēģi no Rumānijas, Bulgārijas un Lietuvas. Svētdien notika iepazīšanās ar kursu dalībniekiem un pasniedzējiem.

Apmācību laikā dalībnieki apsprieda dažādas metodes un pieejas mūzikas mācīšanai sākumskolā, kā arī runāja par dažādiem izglītojamo tipiem un kā tos noteikt. Apsprieda jautājumus un problēmas, kas saistītas ar ritma izjūtu un iekšējo dzirdes attīstīšanu. Nākamais solis – šo uzdevumu modificēšana, lai tie atbilstu dažāda līmeņa izglītojamiem, un savu ideju prezentēšana.

Galvenais mērķis ir rosināt bērna interesi par mūziku un sniegt pamatzināšanas. Aktīvās darbošanās metodes ļauj ikdienā nedot gatavas zināšanas, bet sniegt iespēju skolēniem radīt  jaunas zināšanas. Apguvām dažādas kustību rotaļas, radošu mūzikas instrumentu izmantošanu, dziesmu spēles. Visi dalībnieki gan dziedāja, gan dejoja, gan spēlēja teātri, vingroja, darbojās radošajās darbnīcās.  Ļoti lietderīgs likās tas, ka vienkāršas mācīšanas stratēģijas ir ļoti vērtīgas.

Tika akcentētas uzmanības attīstīšanas  metodes un paņēmieni, sākot ar pavisam vienkāršu prasmi atšķirt trokšņus no skaņām, līdz pat skaņu ilgumiem – notīm, skaņu augstumiem – nošu atrašanās nošu līnijkopā un klaviatūrā.

Īpaši tika akcentēta sākumskolas skolēnu ritma izjūtas attīstīšanas nozīme. Precīzi izpildīts mūzikas ritms telpiskā kustībā koordinē dzirdes, redzes, taustes, kinestētiskās un vestibulārās maņas un sekmē uzmanības koncentrēšanos un abstraktās domāšanas veidošanos. Mūzikai un kustībai savstarpēji mijiedarbojoties, fizioloģiskie, psiholoģiskie, intelektuālie, sociālie un kreatīvie procesi darbojas vienlaikus un veicina patiesi vispusīgas un harmoniskas personības attīstību. Kustība ir vitāli nepieciešama skolēnu attīstībā.

Dalībniekus iepazīstināja ar dažādiem internet resursiem, kur var atrast noderīgu, modernu informāciju, atrast aktuālus video sižetus, mūzikas pavadījumus un dažādus skaņu ierakstus, kurus var izmantot mūzikas stundās.

Projekta pēdējā dienā notika kursu izvērtējums un sertifikātu izsniegšana. No atsauksmēm bija saprotams, ka kursi bija ļoti vērtīgi.

Dalība projekta mobilitātē bija lieliska iespēja gūt jaunu pieredzi, paplašināt profesionālās zināšanas par aktuāliem jautājumiem. Protams, projekts deva stimulu mācīties tālāk, izvērtēt mācīšanas stratēģijas, kuras labāk izmantot, mācot priekšmetu. Iegūtās zināšanas varētu būt izmantotas darbā, gatavojoties mācību stundām, kā arī daloties pieredzē ar kolēģiem.

Brīvajā laikā bija iespēja iepazīt Kipru, tās ievērojamākās un unikālākās vietas salas teritorijā.

Pirmdien mēs apmeklējām St.Neophyte Recluse klosteri – viens no visvairāk cienījamiem svētajiem Kiprā. Šodien klosterī St. Neophyte Kiprā tur ir desmit mūki. Pašreizējais klostera Leontio abats veic milzīgu darbu pie Neophyte darbu publicēšanas. Vispazīstamākā un pievilcīgākā vispārējā uzmanība Baznīcas freska atrodas virs altāra, kas atrodas alas ziemeļu daļā. Nākamais mūsu galamērķis – Afrodītes akmens. Tiek uzskatīts, ka tur reiz dzimusi pati grieķu mitoloģijā pazīstamā skaistuma un mīlestības dieviete Afrodīte, kuras vārdā tad arī nosaukts šis dabas objekts. Nākamais apmeklēšanas objekts – Omodos ciemats. Omodos ir uzcelts kalna pusē starp zaļo vīna dārzu paklāju, ko ieskauj kalni. Lielais ciemata laukums, kas ir unikāls grafikā un attālumā Timio Stavro klostera priekšā. Šaurie ceļi, akmens būvētās mājas dod ciematam īpašu skaistumu un šarmu. Ekskursijas noslēgumā apmeklējam Limasolu, kas ir otra apdzīvotākā aglomerācija Kiprā.

Otrdienas vakarā mēs bijām aicināti uz Demokritos tavernu. Nosaukums “DEMOKRITOS” ir cēlies no sengrieķu filozofa Demokrita. Kā vienam no vecākajiem tradicionālajiem krodziņiem Kato Pafosā Demokritos ir izdevies uzturēt augstus kvalitātes standartus, kuru pamatā ir Vidusjūras virtuve un tautai draudzīga vide, tradicionālās dejas, dzīva mūzika.

Trešdien, nodarbību pēcpusdienā, kursu dalībnieki prezentēja savas valsts ēdienus. Mēs pārsteidzām ar dažādiem sieriem, rupjmaizi, saldumiem “Gotiņa”, Rīgas balzamu, cepumiem. Visiem patika mūsu gardumi.

Pateicamies par iespēju gūt jaunu pieredzi un iespaidus skolas direktorei I.Brokānei, izglītības metodiķei A.Guževai un angļu valodas skolotājai J.Maskaļovai.

Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras mājas lapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+. Daugavpils Iespēju vidusskolas Erasmus+ programmas īstenoto projektu “Izglītība bez izaugsmei” (2022-LV-KA-SCH-000068898) līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo tikai tās autoru viedokli.

Informāciju sagatavoja
Daugavpils Iespēju vidusskolas skolotāja
Svetlana Gude
svetlana.gude@divsk.lv