Pēdējā projekta mobilitāte Spānijā

Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas īstenotajā Erasmus+ projektā “SEZAM, atveries! Dalīšanās ar entuziasmu, stāstiem un pasākumiem tūkstošgades Eiropā” no š. g. 6. līdz 13. maijam  no tā brīža drēgnajiem Latvijas laika apstākļiem devās uz pēdējo projekta tikšanos Spānijā, Lojas pilsētā. Spānijā valdīja vasarīgs karstums un netipisks sausums. Kalnainajā Lojā satikās gan jaunieši, gan skolotāji no Latvijas, Vācijas, Francijas, Itālijas un Spānijas. Projekts, kurā tika attīstīta ārpusklases darba ideja skolā, tuvojas savam noslēgumam.

Tālāk par redzēto lai dalās paši dalībnieki:

1. un 2. diena

Anastasija: “Sestdien mēs visi savā lielajā pulkā (10 cilvēki) devāmies uz lidostu un pusdienās jau izlidojām no Rīgas lidostas uz Malagu, Spānijā. Malagā mēs pa pirmās dienas vakaru un otro dienu paspējām daudz – nopeldējāmies, sapirkām suvenīrus, pagaršojām ēdienus un pieradām pie īstas vasaras. Ierodoties Lojā (Lohā), mūs jau gaidīja viesģimenes, kuras mūs uzņēma ļoti sirsnīgi.”

Elizaveta: “Malagā, mums bija lieliska iespēja apskatīt dažādo arhitektūru un dabu. Devāmies uz kalnu, apskatījām pilsētu no virsotnes, redzējām daudz dažādu interesantu augu, protams, arī bijām pie jūras.”

3. diena

Danieliuss: “Šajā dienā ar spāņu studentiem un pārējiem Erasmus+ studentiem no dažādām valstīm braucām uz Lojas skolu ar skolas autobusu. Skolā mums bija projekta atklāšanas sesija, kurā piedalījās vietējie skolēni un skolotāji. Daži skolēni veidoja muzikālu priekšnesumu – spēlēja vijoli un ģitāru, prezentēja vietējo dzīvi. Pēc šīs aktivitātes bija iespēja nogaršot oriģinālās šī reģiona brokastis – specifisku un ļoti garšīgu Andalūzijas bulciņu ar šokolādi. Pilsētiņā mēģinājām sameklēt kādus geo-slēpņus. Dienas otrajā daļā apmeklējām Lojas mūzikas skolu, kur sākumā mācījāmies spēlēt un dziedāt flamenko mūziku, sitot plaukstas, sitot bungas un izmantojot vietējos instrumentus –kastaņetes. Noklausījāmies arī nelielu vietējo skolēnu sagatavotu koncertu – viņi dziedāja, dejoja, spēlēja čellu. Arī mūsu mūzikas skolas direktors piedalījās koncertā, atskaņojot katras šīs Erasmus+ aktivitātes dalībvalsts nacionālās dziesmas – uz klavierēm spēlēja spāņu, franču, itāļu, vācu un latviešu mūzikas improvizāciju, un tas bija ļoti iespaidīgi! Es spēlēju vijoli un iepazīstināju ar latviešu tradicionālo mūziku. Pēc šīs aktivitātes varējām kopā pacienāties ar saldējumu un svaigu ledus kafiju, devāmies uz vietējo parku, kur atpūtāmies, komunicējām un kopā spēlējām bumbu. Tā bija lieliska diena!

Karolīna: “Neliela ekskursija pa Moraimas skolu notika aizraujošā formātā. Daudzi no mums bija pārsteigti, cik daudz iespēju bija skolā, kur visi var attīstīt savas spējas. Ir daudz praktisku nodarbību, kas ļauj labāk apmācīt skolēnus.”

4. diena

Elizaveta: “Šajā dienā apmeklējām skaisto pilsētu Granada, kur iepazinām tās arhitektūru, dabu – Alhambras pils kompleksu, kur no virsotnēm paveras pasakaini dabasskati, redzami visdažādākie rožu krūmi, arābu arhitektūra.”

Darja: “Viss Alhambrā izskatījās ļoti maģiski. Izstaigājām Granadas pilsētu, pamēģinājām nacionālo ēdienu paelju, devāmies uz baznīcu, kur klausījāmies skaistu ērģeļu mūzikas priekšnesumu.”

Zane: “”Alhambra” – saldā rožu smarža, vijīgo vīnogu ogulāji, čalojošās ūdens strūklakas, smalki izrotātās sienas, krāšņi raibās mozaīkas un pa zariem lēkājošas vāverītes, tāds ir mana apmeklējuma iespaids. Netālu no pils atradās Granadas katedrāle, kuru arī apskatījām. Ieejot galvenajā telpā, pārņēma neparasta miera, klusuma un  svētīguma sajūta, bet greznās kolonnas un skulptūras atveidoja gaišu paradīzes tēlu. Pēc tūrismu objektu apmeklējumiem, mēs iepirkāmies suvenīru veikalā un devāmies uz mājām. Pēc vakariņām notika aizrautīgas diskusijas par latviešu un spāņu mūziku – dziesmām un dejām, tās stila iezīmēm un dažādību.”

5. diena

Elizaveta: “Šī bija visinteresantākā diena,  jo tā bija debašu diena, kad vajadzēja gatavoties debatēm par kādu tēmu. Vienai komandai bija jāpārstāv “vasara”, otrai – “ziema” ar abiem gadalaikiem raksturīgo pozitīvo ieguvumu. Uzvarēja “ziema”. Šis gadalaiks, tika aizstāvēts kā veselīgāks un interesantāks cilvēkam. Pēcpusdienā devāmies atpūtas nelielā pastaigā pa ievērojamākajām pilsētas vietām. Vakaru pavadījām kopā ar studentiem un devāmies uz restorānu, kur skatījāmies futbolu, runājāmies, ēdām.”

Karolīna: “Piedalījos savās pirmajās starptautiskajās debatēs, jo gribēju izmēğināt sevi kā vienu no grupas aizstāvjiem. Katrā grupā bija 5 cilvēki, kur viens ir pārstāvis, trīs cilvēki ir atspēkotāji, un vēl viens ir apkopotājs. Šajā dienā es praktizēju savas angļu valodas zināšanas, atbalstīju savu komandu, iepazinos un parunāju ar jaunajiem cilvēkiem no Francijas. Mana komanda neuzvarēja, tomēr es jautri pavadīju laiku. Mūsu komandai bija ļoti plaši argumenti, bet pretējai komandai bija aizraujošāka tematika. Tā bija laba pieredze.”

Zane: “Mēs gatavojāmies debatēm par tēmu “Ziema vai vasara?” Vispirms, mūsu mērķis bija iepazīties ar vērtēšanas sistēmu, sadalīt lomas un sagatavot saistošus argumentus pēc dotās tēmas. Debates norisinājās savdabīgā domes ēkā, greznā ministru zālē, kur ikdienas dzīvē ne reizi vien tiek rīkotas nopietnas politiskas sapulces un konferences. Kad mūsu īslaicīgi krasās debates noslēdzās, par piedalīšanos mēs saņēmām mazas dāvaniņas – suvenīrus.”

6. diena

Elizaveta: “Ceturtdien agri no rīta devāmies uz autobusu un braucām uz kalnu El Torca. Mūs sadalīja divās grupās, katrai grupai savs gids, tad sākās mūsu kāpšana kalnā, kā par brīnumu, nebija ļoti grūti, bija interesanti, redzējām dažādus dzīvniekus un augus, un pasakainus dabasskatus. Kad nokāpām lejā, bija pārtraukums, paēdām pusdienas un braucām tālāk uz nākamo apskates objektu Antequera Dolmen Site, kas ir interesants ar savu neparasto vēsturi. Tas bija UNESCO objekts – aizvēstures tempļi, kas orientēti uz debesu spīdekļiem, kalniem.”

Karolīna:  “Devāmies pārgājienā ar jautro gidu Josè, kas stāstīja par izdzīvošanu šajos kalnos ar augu palīdzību. Arī rādīja senus atradumus – fosilijas. Man patika, ka gids izturas ar mīlestību pret savu darbu, kas ir svarīgi, stāstīja aizraujošus faktus un dažādu informāciju. Viņš bija saprotošs un attiecās pret daudzām lietām ar humoru, tāpēc man un citiem jauniešiem bija vieglāk atrast kopēju valodu un uzticēties viņam.”

7. diena

Elizaveta: “Piektdiena, pēdējā visinteresantākā diena, ko pavadījām skolā. Mums bija iespēja zīmēt uz skolas sienas ārā Erasmus+ un projekta simbolus, krāsošanas rezultāts bija ļoti brīnišķīgs. Bija dejas ar mūziku. Zinātnes festivālā apskatījām dažādus eksperimentus, interesanti bija visi, bet mani pārsteidza eksperiments ar gurķi, kur studenti to spridzināja. Vēlāk mums bija iespēja paklausīties, kā dzied un improvizē sieviete, kurai ir patiess talants ātri izdomāt kādu īsu dziesmu no kāda viena vārda, kuru viņai pasaka publika, tas bija apbrīnojami! Tālāk varēja pavērot, kā gatavo tradicionālo ēdienu paelju, pie tam tik lielā daudzumā (panna aptuveni 100 personām)! Tas bija interesanti, bet pats labākais bija to nogaršot. Vēlāk, pēc pusdienām, mums visiem tika izdoti sertifikāti par dalību Erasmus+ projektā.”

Zane: “Pusdienas norisinājās skolas pagalmā pie liela, pašizveidota galda visu studentu un skolotāja klātbūtne. Ēdienkartē tika iekļautas uzkodas, omlete ar kartupeļiem, dārzeņu salāti, slavenā spāņu “paelja” un dažādi tipa dzērieni.”

Karīna par pēdējo, lidojuma dienu: “Sestdiena, diena, kad mums bija jādodas atpakaļ uz Latviju. Bija ļoti skumji atvadīties no savas ģimenes un pārējiem, kuri mūs pavadīja. Kad ieradāmies Rīgā, ar nelielu autobusu devāmies uz Daugavpili. Tas ir viss… Tas bija jauks stāsts. Tas bija interesants, smieklīgs, brīžiem mazliet skumjš, bet galvenais – pamācošs. Tas palīdzēja mums sasniegt savus mērķus, lai arī kas notiktu. Un, pats svarīgākais, tā iemācīja mūs patiesi mīlēt, novērtēt un neatkāpties no iecerētā, sekot saviem sapņiem.”

Zane: “Lidostas gaitenī sarīkojām mazu koncertu, repertuārā bija dažādas popdziesmas un mūsu programmas rozīnīte “Auga, auga rūžeņa”. Mājup braucot, mūsu muzikālais noskaņojums neizzuda, neizsīka, bet pieņēmās spēkā, tāpēc lidojuma laikā vēl joprojām tapa muzikāli priekšnesumi. Ielidojot Latvijā, mēs sekojām “Eurovision” tiešraidei un tās rezultātiem. Ik pa brīdim daloties savos kopējos iespaidos par piedzīvojumu pilno braucienu.”

Tagad vēl palicis tikai projekta noslēgums, izvērtējums, bet jau tagad ir skaidrs, ka, neskatoties uz Covid-19 epidēmiju, īstu mobilitāšu aizvietošanu ar virtuālām un citām grūtībām, projekts ir izdevies. Visi dalībnieki atzina, ka tas bijis jaukākais piedzīvojums viņu dzīvē!

Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas Erasmus+ programmas īstenoto projektu “SEZAM, atveries! Dalīšanās ar entuziasmu, stāstiem un pasākumiem tūkstošgades Eiropā” (Open SESAME! Sharing Enthusiasm, Stories and Actions in Millenials’ Europe) 2020-1-IT 2-KA229-079743_2) līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo tikai tās autoru viedokli, un Eiropas Komisijas atbalsts šīs publikācijas tapšanai nav uzskatāms par tās satura apstiprinājumu, un Komisija nekādā veidā neuzņemas atbildību par šeit ietvertās informācijas tālāku izmantošanu.