Erasmus+ projekta “BIOSEM” mobilitāte Sicīlijā: dažādas valstis, bet vienādi bioētikas un vides jautājumi  

No š.g. 25. septembra līdz 29. septembrim norisinājās Erasmus+ projekta Nr.2022-1-SI01-KA220- SCH-000086423 “Bioētika un ilgtspējīgas vides pārvaldība skolās (BIOSEM)” mobilitāte partnerskolā Sicīlijā, Itālijā, uz kuru devās Daugavpils Zinātņu vidusskolas

11. klases projekta komandas skolēni kopā ar skolotājām. Šī tikšanās tika veltīta vides jautājumiem, piemēram, klimata izmaiņas, dabas piesārņojums un vides inženierijas jautājumiem. Tad kādus iespaidus un pieredzi mēs guvām, braucot uz Sicīliju un darbojoties projektā “Biosem”?

“Manuprāt, visinteresantākā aktivitāte bija ekskursija uz Katāniju. Tur mums bija iespēja apskatīt pilsētas atrakcijas, kā arī vēsturiskas ēkas, piemēram, Svētā Nikolaja baznīcu. Apmeklējot dažādus apskates objektus, mēs vērojām pilsētas skaistumu, kā arī apskatījām tradicionālos rotājumus, suvenīrus un ēdienus. Brauciens palīdzēja mums vairāk iepazīt pilsētu, tās kultūru un vēsturi, tā izraisīja ļoti daudz pozitīvo emociju. Interesi arī izraisīja lekcija “Vides inženierija, piesārņojums un klimata pārmaiņas” universitātē, kas atrodas netālu no pilsētas Džarre. Lektors stāstīja mums par klimata pārmaiņām, kas tās ir, kā tās samazināt, izmantojot atjaunojamo enerģiju. Mēs guvām daudz jaunu zināšanu par klimata tēmu, kas palīdzēs mums nākotnē padarīt pasauli labāku.”

“Visvairāk man atmiņā palika ar teātra mākslu saistītās nodarbības, kuras vadīja skolotāja no Turcijas. Divu dienu gaitā mēs aktīvi strādājām pa divām stundām un veidojām izrādi, kas attēlo klimata pārmaiņu izraisītu problēmu – sausumu. Šī izrāde ne tikai parāda šo problēmu, bet arī liek cilvēkiem aizdomāties par ūdens taupīgu lietošanu. Katru dienu mums nācās nedaudz mainīt savas vietas un vārdus, mēs mēģinājām lietot efektus, lai izveidotu izrādes labāko variantu. Taču neskatoties uz to, ka daudz kas bija mainīts, izrādes doma palika tā pati. Izrāde sākās ar trim teikumiem; katru no tiem skolēni no dažādām valstīm – Polijas, Latvijas, Spānijas, Itālijas, Rumānijas, Francijas un Turcijas – lasīja savā valodā. Pēc tam sākās dialogs, kurā lielākā daļa skolēnu dabūja savu lomu. Tas kopā veidoja sarunu, kas parādīja, kas notiek tagad Itālijā, kāpēc un kas var notikt, pēc tam tika izteikti viedokļi šīs problēmas risināšanai. Vizuālās izrādes pamatā bija paņemti pavedieni – brūni un zili, kas attiecīgi simbolizēja zemi un ūdeni. Pēc pirmajiem trim teikumiem tie skolēni, kuri turēja zilos pavedienus, palaida tos un no diviem galiem savāca tos, tā norādot uz ūdens aiziešanu. No šī brīža sākās sarunas daļa, ko ievadīja vārdi: “Kas notiek?!”, “Ūdens aiziet!” Izrādes beigās mēs apkopojām visu pasacīto frāzē: “Tā ir mūsu nākotne, mēs varam mainīt to tagad” un palaidām brūno pavedienu. Šīs stundas iemācīja mums citu domāšanu, sniedza ieskatu teātra mākslā un parādīja, cik svarīgi tas var būt citiem, ar kādu cieņu cilvēki izturas pret katru sīkumu. It īpaši man iepatikās turku skolotājas teiktais, ka zem skatuves atrodas Dievi un mums jāizturas pret izrādi ar cieņu. Bet galvenais ir tas, ka mums radās pieredze, strādājot ar citu valstu skolēniem un skolotājiem.”

“Visaktīvākā diena bija trešā, kad mēs devāmies pastaigā pa Etnas kalnu. Tās laikā apskatījām gleznainus skatus uz pilsētas piekrasti, Itālijas kalniem un vulkāna virsotni. Jutāmies mierīgi un saistīti ar dabu. Pastaigas beigās devāmies uz tuvāko alu, kurā atradās viens no krāteriem. Kādreiz tas izvirda lavu, bet tagad vairs nav aktīvs. Šķita, ka šī bija dienas aktīvākā daļa, taču mēs kļūdījāmies. Aktīvāka dienas daļa bija piedzīvojumu parks: mūsu mērķis bija iziet šķēršļu trasi, kas bija uzcelta augstu kokos. Pārgājiena laikā mēs jutām adrenalīnu, bet beigās – drosmi un pašpārliecinātību. Mēs viens otru atbalstījām un uzmundrinājām, piemēram, kad kāds baidījās nobraukt pa trosi. Tādā veidā mēs pārvarējām trīs trases un priecājāmies, ka spējām uzveikt savas bailes. Šī diena stiprināja mūsu attiecības un mācīja nebaidīties no grūtībām.”

“Spilgtākā un notikumiem bagātākā diena man bija mūsu programmas pēdējā diena, jo papildus pasākumiem tā bija arī mana dzimšanas diena. Jau no paša sākuma mums bija uzvedums ar priekšnesumu par vides problēmu tēmu, ko mēs bijām gatavojuši visas iepriekšējās dienas. Pēc tam mēs devāmies uz vēsturisko pilsētu Taormīnu, pastaigājāmies pa šaurajām un skaistajām ieliņām un apmeklējām arī grieķu teātri, kas uz mani atstāja ļoti lielu iespaidu, jo tas bija celts 3. gadsimtā pirms mūsu ēras un joprojām ir ļoti skaists un lieliski saglabājies. Pēc pastaigas un nelielas atpūtas mēs devāmies uz atvadu vakariņām, lai nosvinētu ceļojuma beigas. Svinības notika greznā restorānā jūras krastā. Mēs dalījāmies patīkamos iespaidos, runājāmies un dejojām. Es tajā brīdī biju ļoti priecīga, jo visi projekta dalībnieki apsveica mani dzimšanas dienā un aplaudēja, kad es nopūtu svecītes uz tortes. Tā bija labākā diena un labākā dzimšanas diena! Liels paldies skolotājiem un programmai Erasmus+ par šo lielisko iespēju!”

Lai gan daži no šī ceļojuma apstākļiem bija diezgan pārsteidzoši, tā bija jauka pieredze – ceļot ar draugiem, izpētīt jaunas vietas un lietas, būt neatkarīgam un piedalīties tik jaukā projektā!

Daugavpils Zinātņu vidusskolas Erasmus+ programmas 2. pamatdarbības skolu stratēģisko partnerību  projektu Nr.2022-1-SI01-KA220- SCH-000086423 “Bioethics and Sustainable Environmental Management at schools” (BIOSEM) / Bioētika un ilgtspējīgas vides pārvaldība skolās (BIO IVP)” līdzfinansē Eiropas Savienība. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības aģentūras mājaslapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
11.klases skolnieces, projekta komandas dalībnieces
Laura Beķere, Polina Panteviča, Darja Ivanova, Jūlija Sidorova, Veronika Petrova