Trilingvālais izglītības modelis Basku zemē
Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes eksperte projektu jautājumos Evelīna Balode laika periodā no 22.aprīļa līdz 26.aprīlim apmeklēja Basku autonomo apgabalu un Bilbao pilsētu (Spānija), lai gūtu jaunu pieredzi vairāku valodu izmantošanā mācību procesā.
Šis apmeklējums notika ar Eiropas Savienības Mūžizglītības programmas Caurviju programmas Mācību brauciena programmas atbalstu. Programmas dalībnieki bija 14 izglītības darbinieki no 11 Eiropas valstīm.
Vizītes laikā tika apmeklētas dažāda tipa skolas (gan valsts, gan privātās), bija iespēja uzzināt valodu politikas nostādnes, iepazīt un vērot pedagogu un skolu administrācijas darbu, sākot no bērnudārza un beidzot ar koledžas līmeni.—–
Basku autonomajā apgabalā Biskajā, kas ir viens no trim Basku apgabaliem Spānijas teritorijā, dominē basku valoda. Basku valoda ir sena unikāla valoda, kurai nav analoga Eiropas valodu saimē, dažas valodas līdzības atrastas Āzijas valodās, īpaši turku valodā. Jāteic, ka basku kultūras un valodas atdzimšana sākās pagājušā gadsimta 80.gados. Vizītes organizatori iepazīstināja ar trim valodu pasniegšanas modeļiem, kur savstarpēji mainās tikai proporciju attiecības, kura no valodām dominē (basku, spāņu, angļu). Angļu valodas pasniegšanas un lietojuma uzlabošanas labad plaši tiek pielietots CLIL modelis, kura būtība ir pasniegt dažus mācību priekšmetus angļu valodā, jo svešvalodu stundu skaitu nav iespējams palielināt izglītojamo noslogojuma dēļ. Bija patīkami dzirdēt, ka arī Latvija CLIL programmas īstenošanas jomā ir viena no pirmajām valstīm Eiropā. Šo faktu pieminēja profesore R.de Zarobe, kas ilgus gadus pēta CLIL metodikas panākumus Eiropā un ir plaši pazīstama valodnieku akadēmiskajās aprindās.
Basku skolās ir liels skaits imigrantu bērnu, tādēļ arī šim jautājumam tika pievērsta īpaša uzmanība un demonstrēts, kā notiek iebraucēju integrācija izglītības sistēmā. Ļoti interesanti likās vidusskolēnu projekti, kas sasaista vietējās kopienas (pilsētas) sabiedrību un skolēnu aktivitātes, piemēram, lai fiksētu un novērstu piegružošanu vai demolēšanu, papildinātu pilsētas objektu tūrisma informāciju ar QR kodiem (tos „nolasa” jaunie viedtālruņi) u.c. Tādējādi, izglītojamie aktīvi iesaistās un uzņemas atbildību par pievilcīgas vides veidošanu un uzturēšanu savā pilsētā, izprot tūrisma nozares nozīmi savā reģionā. Tas, manuprāt, ir ļoti jauks piemērs, kā veidot atbildīgu pilsonisko pozīciju jauniešos. Vizuāli pamanāms, ka daudzās basku skolās ir skolēnu forma, līdz 16 gadu vecumam pat speciāli virssvārcīši virs tās, kas izskatījās ļoti neparasti. Protams, vizītes laika bija jūtams, ka Spānija pašreiz izjūt ekonomiskās krīzes sekas: bezdarbs, algu „iesaldēšana” u.c. Protestētāji ik dienas ierodas pie valsts pārvaldes ēkām, lai izteiktu savu sašutumu un prasības, to nācās izjust, atrodoties izglītības ministrijas ēkā, un, sajūtas, dzirdot skaļo trokšņošanu, nebija tās patīkamākās.
Vizītes kultūras programmas ietvaros bija iespēja arī apmeklēt Gugenheima modernās mākslas muzeju, Bilbao mēriju, Gernikas pilsētu ar basku svētvietu un Miera muzeju, kas veltīts pilsētas bombardēšanai spāņu pilsoņa kara laikā.
Šajā braucienā gūtās idejas tiks izplatītas Daugavpils svešvalodu pedagogiem, skolu administrācijas pārstāvjiem. Daudzas idejas no redzētā varēs izmantot, gatavojot dažādus projektu pieteikumus, ir sastapti vairāki potenciālie projektu partneri dažādās Eiropas valstu skolās. Vispārējās un profesionālās izglītības pārvalde š.g. novembrī būs šāda Mācību brauciena organizatore Latvijā. Neapšaubāmi, arī mūsu izglītības modelis ir pieredzes nodošanas vērts un pievilcīgs ārzemju viesiem, tādēļ bija interesanti vērot praktiskās organizatoriskās nianses.
Vēlos atgādināt, ka skolu administrācijas pārstāvji ar labām svešvalodu zināšanām var pieteikties Mācību programmas stipendijai līdz š.g. 15.oktobrim un VPIP eksperte projektu jautājumos konsultēs par projekta pieteikuma sagatavošanu. Arī vēstures interesenti var saņemt konsultāciju par dažādiem Basku zemes kultūrvēsturiskajiem jautājumiem un iegūt autores fotogrāfijās iemūžinātās basku dzīves ainas un citus materiālus, rakstot uz e-pastu evelina.balode@daugavpils.lv
Šis projekts tika finansēts ar Eiropas Komisijas atbalstu. Šī publikācija (paziņojums) atspoguļo vienīgi autora uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.
Informāciju sagatavoja:
Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes
eksperte projektu jautājumos
Evelīna Balode,
t.65425102