Soli tuvāk pieaugušo pasaulei
14.03.2014.
Katra cilvēka dzīvē profesionālai darbībai ir ļoti svarīga nozīme. No pirmajiem bērna soļiem vecāki jau aizdomājas par viņa nākotni, uzmanīgi seko sava bērna interesēm un nosliecēm, cenšoties noteikt viņa profesionālo virzību. Pirmsskolas vecuma bērnu priekšstatu veidošana par darba un profesiju pasauli pedagoģijā ir nepietiekami izstrādāta, kaut gan visiem ir saprotama šo priekšstatu milzīgā loma.—– Pirmsskolas vecums ir sagatavošanas posms, kurā tiek ielikti pamati profesionālās nākotnes pašnoteikšanā. Bērna priekšstati par profesijām ierobežo pagaidām nelielā dzīves pieredze – mammas un tēta, pedagoga, ārsta un pārdevēja darbs, tomēr, kā zināms, arī par šīm profesijām bērnu zināšanas ir ļoti virspusējas, līdz ar to pirmsskolas vecuma bērnu priekšstatu veidošana par profesiju un darba pasauli ir nepieciešams un mūsdienās aktuāls process.
Pēc bērnu aptaujas rezultātiem par viņu zināšanām pieaugušo darbības jomā, mēs 17.pirmsskolas izglītības iestādē mācību gada sākumā izplānojam savu darbību šajā jomā. Ir zināms, ka bērnu galvenais darbības veids ir rotaļa un tikai loģiski ir iepazīstināt bērnus ar profesijām caur sižeta lomu rotaļu.
Paši interesantākie cilvēki bērniem ir, protams, viņu vecāki, katrs ir profesionālis savā jomā. Pirmsskolas izglītības programmas ietvaros iepazīstinot bērnus ar profesijām, nodarbības vadīja vecāki, stāstot un prezentējot savas profesijas. Šī projekta gaitā bērni varēja iepazīties ar dažādām profesijām, uzzināt, cik interesanti cilvēki ir viņu mammas un tēti, vecmāmiņas un vectēvi. Labvēlība, ieinteresētā attieksme, uzslavas par iesaistīšanos dialogā ļāva bērniem pārvarēt kautrīgumu un nedrošību. Satikšanās ar pavāriem, šuvēju, dzelzceļa darbiniekiem, tiesnešiem, juristiem, tūrisma biznesa pārstāvjiem, robežsargiem un karavīriem ļāva bērniem saprast to, ka jebkurai pieaugušo darbībai ir darba rezultāts un labums sabiedrībai. Pieaugušo darbs patiesi ir cienījams un pateicības vērts, bet viņu izgatavotie priekšmeti un mantas un darba rezultāts ir jāsaudzē! Visas iegūtās zināšanas bērni atspoguļoja sižeta lomu rotaļā. Bērni kļuva patstāvīgi un iniciatīvas bagātāki. Šī pedagoģiskā uzdevuma risinājumi satuvināji vecākus un bērnus, bērni ieguva nedaudz lielāku pieredzi par pieaugušo pasauli. Protams, šo visu procesu vada pedagogs, savā darbībā izmantojot visas tam nepieciešamās iespējas, ievērojot pirmsskolas vecuma bērnu vecuma un psiholoģiskās īpatnības.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas
17.pirmsskolas izglītības iestādes
pirmsskolas izglītības skolotāja
Jeļena Kevrele