Sensorā istaba bērniem ar redzes traucējumiem

18.03.2016.

Daugavpils pilsētas 9.speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē ir atvērta sensorā istaba, kas paredzēta bērniem ar redzes traucējumiem ar mērķi sekmēt pašorganizāciju, relaksāciju un intelektuālās uztveres pozitīvās pārmaiņas.—–
Psiholoģiskā skatījumā sensorā istaba ir telpa, kas ierīkota pēc speciāla projekta, kurā bērns kopā ar pieaugušo pēta apkārtni. Tās aprīkojums ļauj atpūsties, nomierināties, noņemt emocionālo spriedzi un apgūt kaut ko jaunu. Šī istaba paredzēta drošas un labvēlīgas multisensoro stimulāciju vides radīšanai, kas novērš jebkuru mūsdienu pasaules negatīvo un neitrālo iedarbību.
Mūsu ierīkotajā sensorajā istabā ir burbuļkolonna, dažādas faktūras taktilie paneļi, ierīces ar fiberoptiskajām šķiedrām, gaismas galds un attīstošās spēles. Tiek izmantoti sensorie celiņi, pa kuriem bērns staigā basām kājām, kā arī ir spoguļbumba ar piedziņu un prožektoru “gaismas puteņa” efekta radīšanai. Burbuļkolonnā notiek triju galveno stihiju – ūdens, gaisa un gaismas – spēle. Ūdenī peldošie neskaitāmie gaisa burbulīši veido bezgalīgu daudzumu dīvainu savienojumu un formu. No dažādās krāsās izgaismotām uznirstošo gaisa burbulīšu spirālēm rodas lieliskas gaismas un ūdens spēļu gleznas. Aparāts ar fiberoptiskajām šķiedrām ir šķiedru ūdenskritums, kas maina savu krāsu. Pilnīgi drošās šķiedras var pārcilāt, turēt, apkampt. Mainīgās krāsas piesaista uzmanību, nomierina, labi koncentrē uzmanību, aparāts ir ārkārtīgi efektīvs bērniem ar redzes defektiem. Šķiedru garums un to daudzums kūlītī var būt atšķirīgs. Kinētiskās smiltis – tas ir inovatīvs materiāls radošām nodarbēm un rotaļām mācību un izziņas procesā. Bērns aizrautīgi spēlējas ar kinētiskajām smiltīm. Tāpat tās var izmantot terapeitiskiem mērķiem. Zinātnieki ir konstatējuši, ka pēc 15-20 minūtēm, kas pavadītas sensorajā istabā, iestājas relaksēšanās stāvoklis, un tas nozīmē, ka darbaspēju un spēka atjaunošanās notiek daudz īsākā laikā.
Seansus sensorajā istabā var uzskatīt par patstāvīgu rehabilitācijas procedūru, sagatavošanās veidu citiem medicīniskiem un psiholoģiskiem pasākumiem, kā arī kā rehabilitācijas procesa optimizēšanas līdzekli.

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas
9.speciālās pirmsskolas izglītības iestādes
speciālās izglītības skolotājas
Iraīda Grigorjeva un
Irina Puķe