Veiksmes stāsti par drošības pasākumiem pirmsskolā un jaunā mācību satura īstenošanu
02.12.2020.
Runājot par epidemioloģiskajiem drošības aspektiem pirmsskolas izglītības iestādēs (turpmāk – pirmsskola), jāatzīmē, ka joprojām spēkā ir 09.06.2020. MK noteikumi Nr.360 „Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”. Tā kā pirmsskolas izglītības programmas joprojām tiek īstenotas klātienē, tad pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāju sanāksmē tam tika pievērsta uzmanība, lai novērtētu un izrunātu iespējamos veiksmīgākos risinājumus, ko ievērojot varētu mazināt slimības izplatību. —–
Daugavpils pilsētas pirmsskolu ēkās tiek nodrošinātas atsevišķas ieejas un izejas, pirmsskolu dežuranti aktīvi iesaistās bērnu saņemšanā un nodošanā pa grupām, darbinieki gaiteņos pārvietojas sejas maskās, grupas savā starpā nekrustojas, regulāri tiek izmantoti dezinfekcijas līdzekļi, diennakts grupās nakts dežuranti kvarco visas telpas, kā arī ikviens darbinieks un vecāks ir aicināts ievērot distancēšanos. Ja kāda grupa apmeklē aktu zāli, tad pēc tam tā tiek vēdināta un dezinficēta, tomēr liela daļa pasākumu, kā arī sporta nodarbības notiek svaigā gaisā spēļu laukumos. Lai savā starpā klātienē nekontaktētos arī pedagogi no dažādām grupām, saziņa un dažādu jautājumu risināšana notiek, izmantojot IT rīkus, bet drukātās informācijas nodošanai dažās iestādēs pirmajā stāvā ir izvietots „pasta” galdiņš. Veiksmīgs saziņas rīks ar vecākiem gandrīz visās pirmsskolas iestādēs ir E-klase, kurā arī pirmsskolas medmāsa redz bērnu apmeklējumu, līdz ar to medmāsai nav jādodas pa grupas telpām. Pirmsskolu mājaslapās un telpās izvietotas infografikas, tādējādi gan informējot par drošības pasākumu ievērošanu, gan pievēršot uzmanību personiskajai atbildībai.
Pirmsskolas izglītības iestādes, spītējot epidemioloģiskajai situācijai, jau otro gadu mācību procesā ievieš jauno pirmsskolas izglītības standartu. Kā atzīmē pirmsskolu vadītāji, tad arī tagad pedagogi turpina trenēties, sadarboties grupu ietvaros, analizē un plāno uzlabojumus mācību procesā, kā arī veido kopīgas mācību stundas, lai varētu strādāt grupās un novērtēt mācību darbu. Mērķtiecīgi veidojot nodarbības, skolotāji nodarbības sākumā temata ierosināšanai var piedāvā vai nu interesantus un bērnu uztverei un izzināšanas vēlmei atbilstošus jautājumus (piemēram, runājot par dzīvniekiem var pajautāt, cik zobu ir kaķim?), vai arī aicināt darboties un secināt (piemēram, klīsterī ar rokām sameklēt dažāda lieluma priekšmetus vai lietas – smiltis, kubikus), bet pēc tam ieklausās bērnos un procesu virza tā, lai nodarbībā sasniedzamais rezultāts būtu pašu bērnu izdomāts. Bērni iesaistās arī dienas notikumu plānošanā un vides sakārtošanā. Lai bērnus ieinteresētu darboties, skolotāji variē ar tematu apguvi, pielāgojot ikdienas notikumiem, izmanto IKT u.tml. Jaunais mācību saturs orientēts pārsvarā uz praktisku darbošanos, tāpēc pedagogi saviem audzēkņiem piedāvā iesaistīties praktiskās nodarbībās, piemēram, kāda ēdiena gatavošanā. Lieliska lieta jaunajā mācību procesā ir arī tiešsaistes ekskursijas, kurās iesaistās arī bērnu vecāki, prezentējot savas darba vietas. Arī šajā situācijā lieliski mācību darbā var izmantot Ekoskolu programmas, kuras ir ļoti pietuvinātas reālajai dzīvei, arī saistībā ar epidemioloģisko situāciju – nodarbības notiek ārā.
Pedagogi katru dienu veic novērojumus, kādi ir bērnu sasniegumi, nereti šajā procesā iesaistot arī pašus bērnus. Sadarbība ar vecākiem pārsvarā tiek veidota ZOOM platformā (gan individuālās konsultācijas, gan kopīgās vecāku sapulces), kā arī E-klasē. Lai vecāki gūtu vērtīgu atgriezenisko saiti par to, ko bērni nodarbību laikā ir apguvuši, ieteicams organizēt individuālās sarunas ar katra bērna vecākiem, kas ļaus ne vien vecākus ieinteresēt sava bērna sasniegumos, bet arī veiksmīgi iesaistīt bērna mācīšanās procesā. Pedagogi pielāgo mācību materiālus bērniem un vecākiem, lai tos varētu izmantot, mācoties attālināti, tie bērnu vecāki, kuru bērni slimo vai atrodas karantīnā.
Informāciju sagatavoja
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde