Attālinātais mācību process 1.-4. klasēs – izaicinājums gan skolēniem, gan skolotājiem
03.02.2021.
Daugavpils pilsētas 16 vispārizglītojošo skolu administrācija iesaistījās Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes izveidotajā aptaujā par to, kā norisinājās attālinātais mācību process pašiem mazākajiem skolēniem, t.i., 1.-4. klašu skolēniem, kuriem skolēnu ziemas brīvdienas bija pagarinātas līdz 25. janvārim. Tagad šo klašu skolēniem nu ir aizvadīta pirmā mācību nedēļa, bet tieši tāpat kā 5.-12. klašu skolēniem – attālināti. —–
Vieglāk iekļauties šajā attālināto mācību procesā bija 2.-4. klašu skolēniem, jo šie skolēni jau pašā pandēmijas sākumā nokļuva attālināto mācību virpulī pagājušā gada martā, lai gan tad skolēniem bija vieglāk mācīties attālināti, jo bija klātienē pavadīti 7 mācību mēneši, kur bija iegūtas zināšanas, pamatprasmes un iemaņas mācīties. Tagad satraukumu rada tas, ka, īpaši pirmklasnieki, vēl nav paspējuši apgūt šīs prasmes mācīties, un priekšā jauns izaicinājums – attālinātās mācības. Pirmklasnieki ir vienīgie, kuri pirmo reizi saskārās ar šo mācību procesu, pat neskatoties uz to, ka daļa 1. klašu sakarā ar epidemioloģisko situāciju jau laika posmā no septembra līdz decembrim bija attālinātajās mācībās, jo atradās karantīnā, ja SPKC viņus bija noteicis par kontaktpersonām.
Līdz ar to Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldei bija vēlme uzzināt, kā tad pašiem mazākajiem un skolotājiem bija veicies pirmajā attālināto mācību nedēļā pēc garajām skolēnu ziemas brīvdienām. Izglītības iestāžu administrācijām bija lūgts atbildēt uz vairākiem jautājumiem, kā arī uzrakstīt savas pārdomas par pirmo attālināto mācību nedēļu 1.-4. klasēs. Attālināto mācību sākumā nebija viegli ne skolēniem, ne skolotājiem. Vairāk pārdzīvoja 1. klašu skolēnu vecāki (nezināja, kā varēs strādāt Zoom/Skype platformā, kā notiks šis process), līdz ar to pirmajā attālināto mācību dienā vairāk tika risinātas organizatoriskās problēmas. Daudzās skolās attālinātais mācību process noritēja mierīgi, jo skolēni un vecāki savlaicīgi zināja stundu plānu – platformas, tēmas, aktivitātes. Stundas notika attālināti pēc pielāgotā stundu saraksta un visi bērni tika iesaistīti mācību procesā, protams, bija nepieciešams arī vecāku atbalsts un palīdzība, ja pēkšņi skolēns patstāvīgi netika galā. Galvenais ir nepārslogot bērnus, tāpēc katrai nedēļai nepieciešams nodarbību plānojums, jo sākumskolas skolēnu patstāvīgās mācīšanās iemaņas vēl tikai tiek attīstītas. Savukārt skolotāji saziņai ar skolēniem un vecākiem izmantoja piemērotākos un efektīvākos saziņas līdzekļus.
Runājot par problēmām, ar kurām 1.-4. klašu skolēni un skolotāji sastapās pagājušajā nedēļā, jāmin, ka liela daļa skolēnu tiešsaistē strādā tikai ar vecāku atbalstu, nepieciešams laiks, lai skolēni uzsāktu darboties patstāvīgi. Vairāku 1.-2. klašu skolēnu vecāki bija spiesti atprasīties no darba, lai nodrošinātu bērnam pieslēgšanos tiešsaistes stundām. Lai šo problēmu risinātu, skolotāji piedāvāja arī drukātās darba lapas par konkrēto tēmu. Daži no skolēniem neprata piekļūt savam profilam e-klasē, tāpēc atbalstu sniedza skolotāji, klases audzinātāji un administrācija. Savukārt citiem skolēniem bija grūti iekļauties mācību režīmā – priekšmetu skolotāji un klases audzinātāji zvanīja skolēniem, lai pamodinātu vai atgādinātu par pieslēgšanos nodarbībām vai uzdevumu pildīšanu. Viena no skolotāju problēmām bija prasme organizēt darbu 1.-4. klašu skolēniem no mājām, jo attālinātā darba režīmā ne vienmēr var apgūt visu satura apjomu, jo skolēni nav ieguvuši nepieciešamo zināšanu un prasmju klāstu, līdz ar top skolotājiem daudz laika aizņem gatavošanās stundām, rūpīgi pārdomājot saturu un temata pasniegšanu. Lai pēc iespējas vairāk informētu vecākus, tika noorganizētas klases vecāku sapulces ZOOM platformā, apzinātas problēmas, izstrādāti plānojumi nedēļai katrai klasei. Ja radās kādas problēmas, tad skolotāji sniedza individuālas konsultācijas. Dažas skolas 1.-2. klasei par saziņas platformu sākumā bija noteikušas e-klases platformas video saziņu, bet pēc 3 dienu nesekmīgiem mēģinājumiem (tehniskas problēmas) pārgāja uz ZOOM platformu. Dažreiz darbam traucēja tehniskas problēmas (nav mikrofona/kameras, lēns interneta ātrums). Sākumā ne visiem bērniem bija iespēja piedalīties tiešsaistes stundās, tāpēc skolas parūpējās par tehnisko atbalstu, lai sākumskolas skolēniem būtu atbilstoša darba vide attālinātajām mācībām. Pēc vecāku pieprasījuma skolas 1.-4. klašu skolēnus nodrošināja ar atbilstošu datortehniku. Pavisam kopā skolās ir izsniegušas 32 stacionāros datorus, 128 klēpjdatorus, 45 planšetes, 18 viedtālruņus un 7 LMT SIM kartes interneta pieslēgumam. Arī skolotājiem pēc pieprasījuma skolas izsniedza datorus mācību procesa nodrošināšanai.
Tehniskais nodrošinājums, protams, nebija vienīgais atbalsts, ko skolas/skolotāji sniedza 1.-4. klašu skolēniem. 3.-4. klašu skolēni jau drošāk darbojas e-vidē, savukārt 1.-2. klašu skolēniem bija nepieciešams atbalsts tiešsaistes stundu organizēšanā (kā pieslēgties, kā darboties u.tml.). Bieži skolotāji organizēja individuālas sarunas, lai risinātu kādu jautājumu ar bērniem vai viņu vecākiem, kā arī pirms attālinātā mācību procesa sākšanās tika veikts liels skaidrojošs darbs. Arī vecākiem tika novadītas apmācības, konsultācijas, lai apgūtu rīkus, kurus izmantos skolēni. Bieži klašu audzinātāji bija pieejami tiešsaistē pēcpusdienā neskaidru jautājumu risināšanai, tomēr bija gadījumi, kad 1.-2. klašu skolēni tomēr neiztika bez vecāku palīdzības, tāpēc skolu administrācijas saka lielu paldies vecākiem par atsaucību un palīdzību. Lai atvieglotu gan skolotāju darbu, gan sniegtu atbalstu 1.-4. klašu skolēniem skolas piedāvāja skolotāju palīgu individuālās konsultācijas tiem skolēniem, kam kāda tēma sagādāja grūtības, kā arī individuālās psihologa vai logopēda konsultācijas.
Organizējot mācību procesu 1.-4. klasēs liels īpatsvars mācību satura apguvē ir tiešsaistes nodarbībām. No kopējā stundu skaita 1.-2. klasēs dienā vismaz 2-3 stundas notiek tiešsaistē, bet 3.-4. klasēs – vismaz 3-4 stundas. Pārējais mācību process tiek organizēts, nosūtot skolēniem uzdevumus un darba lapas e-klases pastā, WhatsApp grupā, kur arī skolēni sniedz atgriezenisko saiti, t.i., izpildītus uzdevumus fotogrāfiju, video formātā pārsūta skolotājam. Skolotāji izmanto arī materiālus, kuri pieejami portālos tava.klase.lv, maconis.zvaigzne.lv, uzdevumi.lv, soma.lv, kā arī sagatavotas izdrukātas darba lapas, savukārt radošo darbu izstādēm tiek izmantota platforma padlet.com (mājturībā, vizuālajā mākslā u.c.). Ir skolas, kur visas stundas ir pāru stundas, līdz ar to viena no stundām notiek tiešsaistē, kurā doti norādījumi patstāvīgajam darbam, ko veic otrajā stundā un pēc tam sniedz atgriezenisko saiti skolotājam. Dažās skolās katru dienu no rīta pirmā stunda notiek ZOOM platformā, kuru vada klases audzinātāja. Šajā stundā tiek izrunāts attiecīgās dienas stundu plāns un problēmas (ja tādas ir) ar skolēniem un vecākiem, bet nedēļas beigās skolotāji saņem atgriezenisko saiti no vecākiem par nedēļas norisi. Ir skolas, kur pirmdienās 1. klašu audzinātāji vecākiem uz nedēļu izsniedz papīra formātā darba lapas, kuras pēc nedēļas vecāki, braucot pēc jaunām, atved aizpildītas atpakaļ, tad skolotāji pārbauda šos darbus un sniedz skolēniem un viņu vecākiem atgriezenisko saiti.
Apkopojot skolu administrācijas pārstāvju pārdomas par attālinātajām mācībām 1.-4. klasēs, varam teikt, ka nav viegli ne vienam – ne skolēniem, ne vecākiem, ne skolotājiem –, un tas nevar turpināties ilgstoši, bet pašreizējā situācija norāda, ka, ja „dzīve piespiež”, varam meklēt dažādus risinājumus, ko pierādīja šīs nedēļas laikā gūtā jaunā pieredze. Attālinātais mācību process ir veicinājis skolas un vecāku sadarbību sākumskolas klasēs, skolēniem tika attīstītas digitālās prasmes, patstāvīgās jeb pašvadītās mācīšanās prasmes, pilnveidotas patstāvīgā darba iemaņas. Skolēni mācījās arī plānot savu darba dienu, bija iesaistīti mācību procesā, kontaktējās ar klasesbiedriem un skolotāju, visus uzdevumus izpildīja stundās. Priecē tas fakts, ka bērni vēlas mācīties skolā klātienē. No nākamās nedēļas iespējams 1.-2. klases skolēni atgriezīsies skolā, lai turpinātu mācības klātienē, bet ievērojot visus epidemioloģiskās drošības pasākumus, tai skaitā arī masku lietošanu gan skolēniem, gan skolotājiem.
Vairāk informācijas un ieteikumus par masku pareizu lietošanu atradīsiet šeit: http://izglitiba.daugavpils.lv/lv/jaunumi-blog/ieteikumi-sejas-masku-lietosanai-klatienes-nodarbibas-izglitibas-iestades
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde