Vides izglītības fonds izsludina aprites ekonomikas konkursa “Dizaina risinājumi” laureātus

11.05.2021.

Vides izglītības fonds Aprites ekonomikas veicināšanas projekta ietvaros (Eco-Schools Project for Advancing Circular Economy jeb E-SPACE) aicināja jauniešus pieteikties izaicinājumam “Dizaina risinājumi”, radot produktu vai pakalpojumu, kas ir ilgmūžīgs. Aprites ekonomikas projektā iesaistījās 31 izglītības iestāde no visas Latvijas un konkursam tika pieteikti  108 jauniešu darbi. —–

Pēc nacionālās žūrijas komisijas vērtējuma tika piešķirtas trīs godalgotās vietas:
1. vietu ieguva Tīna Stiprā no Aizkraukles novada vidusskolas, kura radīja videi draudzīga iepakojuma ideju apaviem.  Tīna izdomāja ērti pārnēsājamu kurpju kasti, kas palīdz atteikties no plastmasas maisiņa, kuru parasti piešķir veikalā, jo apavu iepakojums – kaste nav ērti pārnēsājama.
2. vieta tika piešķirta Rihardam Filipam Bitinam un Ērikam Bodnaram no Ulbrokas vidusskolas. 2. klases skolēni konkursam pieteica ideju, kuras rezultāta tika gan radīts jauns, izturīgs dizaina produkts, gan dota otrā dzīve jau esošiem, nolietotiem produktiem – audumiem, plastmasas podiņiem. Puiši radīja mākslinieciskus puķu podus no ģipša, kas ir izturīgi un unikāli izmēra, krāsas un dizaina ziņā.
3. vietu ieguva Žanis Brucis – Meiris no Liepājas Raiņa 6. vidusskolas, kurš radīja hokeja ripas kontroles trenažieri, kas radīts no savu dzīvi nokalpojušām hokeja nūjām.
Žūrijas simpātiju balvu ieguva arī Andrejs Soldatenkovs no Daugavpils 12. vidusskolas, kurš piedāvāja savu pakalpojuma ideju par dzīvnieku barības uzpildāmajiem automātiem, kas palīdz izvairīties no liekiem plastmasas iepakojumiem.
 
Savukārt projekta partneri un atbalstītāji “Lucart Professional” izvirzīja četras savas simpātiju balvas. Par galvenās balvas ieguvēju atzīstot Aizupes pamatskolas audzēkni Gustavu Vamzi,  kurš simpātijas izpelnījās ar puķu podu radīšanu no plastmasas pudelēm.
Balvas un novērtējumu no “Lucart Professional” iegūst arī: Daugmales pamatskolas audzēkne Anna Stabulniece, kura radīja kaķu māju no neizmantotajiem vēlēšanu biļeteniem; Ieva Vanaga no Straupes pamatskolas par “Atmiņas spēli  – pogas”, kas veidota no burku vāciņiem un Ivars Punculis no Daugavpils 12. vidusskolas par dārzeņu uzglabāšanas kasti, kas veidota no auto logu šķidruma iepakojuma.
 
Aprites ekonomika ir salīdzinoši jauna perspektīva ilgtspējības kontekstā, kurā uzsvars likts uz bezatkritumu pieeju resursu patēriņā, kā arī iekārtu remontu, atjaunošanu un pārstrādi, lai izmantotie resursi tiktu lietoti maksimāli ilgi, pirms tie kļūst par neizmantojamiem atkritumiem. Tādā veidā tiek pagarināts materiālu dzīves cikls, ļaujot samazināt dabas resursu ieguvi, turklāt radīto atkritumu apjoms tiek samazināts līdz minimumam. Tas nozīmē, ka pilnīgi viss var tikt izmantots kā izejviela kādā no nākamajiem līmeņiem resursu patēriņa ciklā.

Apgūstot un izprotot aprites ekonomikas konceptu, jaunā paaudze būs motivēta ne tikai rosināt ilgtspējīgas pārmaiņas savās izglītības iestādēs, bet ar savām ikdienas izvēlēm palielinās pieprasījumu aprites ekonomikai kopumā.
 
Ar konkursā pārstāvēto izglītības iestāžu sarakstu var iepazīties šeit: https://ej.uz/dizaina_risinajums_skolas
 
Vides izglītības fonds (VIF) ir pasaules vadošās vides izglītības un neatkarīgās tūrisma ekosertifikācijas organizācijas Foundation for Environmental Education (FEE International) pārstāvis. Latvijā VIF nodrošina visu starptautisko FEE programmu – Zilais karogs, Zaļā atslēga, Ekoskolas, Jaunie vides reportieri – īstenošanu vai pārraudzību.

Vides izglītības fonds
www.videsfonds.lv
https://www.facebook.com/videsfonds/
https://www.instagram.com/fee_latvia/
Informācija par E-Space projektu: https://www.ecoschools.global/espace
Vairāk informācijas par konkursu: ekoskolas@videsfonds.lv
Informāciju sagatavoja – Ilze Grēvele, ilze.grevele@videsfonds.lv
Ekoskolu koordinators Latvijā – Daniels Trukšāns, daniels.truksans@videsfonds.lv