Mūzikas vidusskolas izglītojamo prakse Austrijā
Erasmus+ projekta “21.gs mūzikas apguve: pedagoģija, profesija, perspektīve” ietvaros Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas (SBDMV) trīs audzēkņi ar pavadošo pedagogu pilnveidoja savas zināšanas vienā no skaistākajām un muzikālākajām pilsētām Eiropā – Austrijas galvaspilsētā, Vīnē. Šeit divas nedēļas, no 2023.gada 20.martam līdz 31.martam, audzēkņi vēroja stundas, meistarklases, apmeklēja dažādus instrumentālus un vokālus koncertus dažādās Vīnes mūzikas izglītības iestādēs, operu izrādes, muzejus, kā arī sniedza savu sagatavoto koncertu Vīnes mūzikas izglītības centrā “Freunde des Zentrums für Musikvermittlung”.
Tālāk piedāvājam pašu jauniešu redzējumu par viņu ikdienas gaitām praksē.
Viens no projekta dalībniekiem, Danielius, raksta: “19.martā SBDMV komanda nolaidās Vīnes lidostā, kur mūs sagaidīja austriešu grupas atbalstītājpersona Karolīna, kura laipni palīdzēja komandai nokļūt līdz apartamentiem un visu izrādīja.”
20.marts, pirmā diena. Danielius atcerās: “Mūsu projekts sākās ar satikšanos ar “AusTraining” organizatoriem, kur bija iespēja savstarpēji iepazīties un tika noskaidroti projekta aspekti (programma, transports, kontakti u.t.t.). Pēc tam vijoles darbnīcā izvēlējāmies vijoli, kura bija vajadzīga mūzikas projektam, kā arī praktizēšanai nākošajās divās nedēļās. Pēc tam bija ekskursija pa Vīnes Filharmoniju, kura ir atzīta par vienu no trīs labākajām Filharmonijām pasaulē.”
Anna Marija atceras: “Mēs devāmies ekskursijās, lai vairāk iepazītu šo pilsētu, kas ir ļoti skaista, pārpildīta ar neskaitāmiem kultūrvēsturiskiem pieminekļiem, apbrīnojamiem apskates objektiem, kas mūs sajūsmināja. Ļoti pārsteidzoši bija ieraudzīt Vīnes operu, kas ir viena no ievērojamākajiem operteātriem pasaulē.”
21.marts. Anna Marija stāsta: “No rīta devāmies uz privāto mūzikas skolu, kur iepazināmies ar tās direktori un pedagogiem, kā arī bija iespēja piedalīties stundās, kas bija ļoti interesantas, jo katram pedagogam ir sava individuālā pasniegšanas metode, kas dod labus rezultātus. Pēc mūzikas skolas apmeklējuma devāmies uz zāli, kur bija iespēja gatavoties koncertam. Vakara pusē apmeklējām kontrabasa koncertu, kurš bija ļoti interesants, jo uzstājās studenti, kuri rādīja augstu meistarības pakāpi, kas mūs sajūsmināja.”
22.marts. Elizaveta raksta: “Dienas sākumā mēs atkal devāmies uz mūzikas studiju, kur turpinājām gatavoties koncertam. Apmeklējām privāto mūzikas skolu, kur ekskursiju novadīja pati direktore, un bija iespēja vērot stundas.” Savukārt Danielius atceras: “Pirmajā dienas pusē muzikālajā studijā turpinājām gatavoties mūsu koncertam, un pēc tam atkal apmeklējām Privāto mūzikas skolu, kurā mums bija neliela ekskursija kopā ar skolas direktoru. Vienam no studentiem tur piepildījās bērnības sapnis – pamēģināt spēlēt arfu .Vakarā tika apmeklēts MuK konservatorijas studentu prakses koncerts, kur pašā Vīnes sirdī (centrā) ļoti augstā līmenī bija atskaņota klasiskā mūzika (Brams, Bruhs, Mocarts, Bahs).
23.marts. Anna Marija atceras: “Arī šajā dienā devāmies uz skolu, lai vērotu, kā norit stundas. Bija iespēja arī apmeklēt dziedāšanas stundu, kurā dzied un mācās ne tikai bērni un jaunieši, bet arī gados vecāki cilvēki, kuri, neskatoties uz vecumu, bija ļoti talantīgi un artistiski, bija prieks klausīties. Šī diena noslēdzās ar ļoti īpašu un neaizmirstamu pasākumu – operu “Figaro kāzas”. Tas bija ļoti interesanti un neaizmirstami: skaisti tērpi, lieliska aktiermāksla un patīkami dziedātāju balss tembri. Opera bija fantastiska, trīs stundas pagāja ļoti ātri”. Danielius stāsta: “Studenti turpināja gatavoties koncertam. Mūsu mūzikas vidusskolas direktors minēja svarīgus ieteikumus mūsu izpildītājiem, kā arī muzicēja ar mums kopā. Koncerta repertuārā bija gan poļu un vācu komponistu kompozīcijas, gan latviešu tautasdziesmas.”
24.marts. Elizaveta atceras: “Notika pēdējais mēģinājums koncertam, un vakarā bija pats koncerts, kuru apmeklēja arī privātās mūzikas skolas direktore.” Danielius piemin: “Vakarā notiks koncerts, kur bija prezentētas gan studentu muzikālās prasmes, gan SBDMV, gan Latvijas kultūra, tradīcijas un mūzika. Bija patīkami, ka klausītājus ieinteresēja Dziesmu un Deju svētki, kā arī latviešu tautasdziesmas. Mūsu koncertu apmeklēja arī Privātas mūzikas skolas direktore, kura pēc koncerta palūdza padalīties ar latviešu tautasdziesmu notīm. Bija ļoti patīkami, ka no austriešu puses bija interese par Latvijas muzikālo mantojumu.”
25.marts. Danielius atceras: “Tā bija brīvdiena, tāpēc mums bija tikai viena aktivitāte – Šēnbrunnas pils apmeklēšana. Šajā pilī kādreiz dzīvoja Habsburgu ģimene, un tur uzstājās 5 gadīgais Mocarts. Pils šokēja ar savu greznumu un kultūrvēsturiskā mantojuma unikalitāti.”
26.marts. Anna Marija stāsta: “Svētdienas rītā devāmies uz iespaidīgu baznīcu, kur bija iespēja dzirdēt kori, kas bija fantastiski. Dienas otrajā pusē notika ekskursija pa Vīnes operu. Ekskursijas laikā studentiem bija iespēja apmeklēt vairākas vietas, kur ikdienā nevarētu nokļūt. Šokēja fakts, ka biļetes VIP zonā ir ļoti dārgas, taču tur ir visas ērtības un operu var baudīt no sirds.” Danielius papildina: “Mūsu komandai bija iespēja doties ekskursijā uz Vīnes operu. Ar gida palīdzību uzzinājām, ka tieši balkonā ir pati labākā akustika, un operu programma ir plānota četrus gadus uz priekšu.”
27.marts. Anna Marija raksta: “Audzēkņi ar pedagogu devās uz Šonberga izstādi. Daudz vēsturisku dokumentu, komponista ar roku rakstītās notis un dažādi uzmetumi. Bija arī iespēja klausīties viņa sacerēto mūziku, kas nedaudz atšķīrās ar savu īpatnību un interesantām melodiskajām kustībām. Pirmdienas vakarā bija iespēja apmeklēt Vīnes Konservatorijas studentes diplomkoncertu. Koncerts radīja sajūsmu, jo zāle bija pārpildīta, un mums bija iespēja ieņemt vienas no pirmajām vietām, kas lika visu koncertu vērot ļoti uzmanīgi un radīja pozitīvas emocijas.” Danielius stāsta: “20.gs. komponista Arnolda Šonberga izstādē bija viņa oriģinālās notis, kā arī kompozīciju ieraksti un pat autoportreti. Komponists ir izdomājis 12 toņu muzikālo sistēmu, kurā viņš bija novators un deva mūzikas komponēšanai jaunu virzienu. Vakarā mēs apmeklējām japāņu kamerdziedātājas, Vīnes Konservatorijas studentes Momoko Nakajima diplomkoncertu, kurā piedalījās gan stīgu, gan pūšamo, gan klavieru nodaļas pārstāvji.”
28.marts. Anna Marija atceras: “Nedaudz vēsajā rīta stundā devāmies uz vijoļu darbnīcu, kur bija iespēja uzzināt un redzēt, kā top vijoles un citi vijolei līdzīgi instrumenti. Danieliusam, kurš mācās spēlēt vijoli, bija iespēja izmēģināt paspēlēt dažādas vijoles. Nedaudz vēlāk apmeklējām vēl vienu mūzikas skolu, kur tās pasniedzēji bija ļoti viesmīlīgi. Studentiem bija piedāvāta improvizācijas stunda kopā ar pasniedzējiem. Šīs dienas noslēgumā studenti devās uz koncertu, kur tika atskaņota Šonberga mūzika, kas koncertā izklausījās ļoti interesanta un savdabīga, kas arī palika atmiņa ar savu ļoti interesanto skanējumu.” Danielius stāsta: “Mēs apmeklējām vēl vienu privāto Vīnes mūzikas skolu, kur studentiem bija iespēja gan uzstāties ar latviešu tautasdziesmām, gan izbaudīt improvizācijas sesiju kopā ar modernās mūzikas komponistu un pedagogu. Vakarā mūsu komanda devās uz Vīnes Konservatoriju, lai izbaudītu eksotisko 20.gs. mūziku, kur bija atskaņota arī A.Šonberga kompozīcija – ar neparastu, diatonisko skanējumu. Mēs bijām pozitīvi pārsteigti!”
29.marts. Elizaveta raksta: “Šajā dienā apmeklējām klavieru darbnīcu, kur varēja uzzināt par klavieru izgatavošanu”. Anna Marija papildina: “Izrādās, ka klavieres nav nemaz tik viegli izgatavojams mūzikas instruments, ir daudz dažādu mazu detaļu, no kurām sastāv klavieres un kas arī dod precīzu skanējumu. Vakarpusē devāmies uz orķestra koncertu. Koncerta laikā arī tika intervēti dzirdētās mūzikas komponisti, kas skaidroja, ko viņi gribēja pateikt ar šo skaņdarbu un kas viņiem lika tos rakstīt. Koncerts bija ļoti jauks, bija patīkami klausīties.” Danielius atceras: “Vakarā mūs sagaidīja orķestra koncerts, kurā bija izpildīti jauno komponistu skaņdarbi (viņi dzimuši 2000.-2002.g.). Neskatoties uz tādu vecumu, skaņdarbi bija ļoti interesanti un unikāli. Paši komponisti arī piedalījās koncertā un stāstīja par savu komponēšanas pieredzi, skaņdarbu interpretēšanu un nozīmi.”
30.marts. Anna Marija stāsta: “Devāmies uz Vīnes Konservatoriju, lai visas dienas garumā klausītos meistarklases. Uzstājās vairāki vokālās mūzikas studenti. Bija ļoti interesanti skatīties, jo visiem studentiem bija augsts līmenis, viņi ļoti labi prata uzstāties, balss tembrs, protams, katram ir savādāks, tomēr tehnika visiem, viennozīmīgi, bija ļoti laba.” Danielius papildina: “Vīnes Konservatorijā notika vokāla un koncertmeistaru meistarklases, kuras vadīja Britu pedagogs Rodžers Vignoles. Arī šajā dienā mēs staigājām pa vietām, kur kādreiz dzīvoja Mocarts, iedziļinājāmies viņa biogrāfijā, kā arī apskatījām unikālus eksponātus Mozarthausā.”
31.marts. Anna Marija raksta: “Erasmus+ projekta noslēguma tikšanās ar organizatoriem. Vakarā mūs jau sagaidīja pēdējais koncerts Vīnē. Uzstājās studenti, kuri nedēļas laikā bija paši sacerējuši un izstrādājuši savas dziesmas, kuras klausījāmies. Ļoti orģināli un specifiski.” Danielius atceras: “Mūsu SBDMV komandai bija noslēguma satikšanās ar AusTraining organizatoriem, kur diskutējām par projekta gaitu un iegūto pieredzi, kā arī bija izdoti sertifikāti un Europas mobilitātes dokumenti.”
Ikviens no projekta dalībniekiem vēlas pateikties par šo iespēju apmeklēt Vīni:
Anna Marija: “No sirds gribu pateikties visiem, kas piedalījās šī projekta īstenošanā. Šī bija mana pirmā pieredze būt šāda veida projektā, un es esmu ļoti pozitīvi pārsteigta – viss bija lieliski. Šis emocijas un pieredze noteikti paliks atmiņā uz ilgu laiku.”;
Danielius: “Aiz muguras ir intensīvā orientēšanās pa Austrijas galvaspilsētu, Konservatoriju, satikti jauni pedagogi un to darba stils, operas, privātas mūzikas skolas, kultūrvēsturiskie objekti un darbnīcas. Paldies par doto iespēju to visu piedzīvot kopā, vienā komandā!”;
Elizaveta: “Mūsu komanda atvadījās no Vīnes un veiksmīgi atgriezās Latvijā ar jaunu, pieredzi, pozitīvām atmiņām un uzlabotām prasmēm.”
“Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas Erasmus+ programmas profesionālās izglītības sektora projektu “21.gs mūzikas apguve: pedagoģija, profesija, perspektīve” (2021-1-LV01-KA122-VET-000017883) līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo tikai tās autora viedokli, un Eiropas Komisijas atbalsts šīs publikācijas tapšanai nav uzskatāms par tās satura apstiprinājumu, un Komisija nekādā veidā neuzņemas atbildību par šeit ietvertās informācijas tālāku izmantošanu”.
Informāciju sagatavoja:
Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas
vokālās nodaļas izglītojamās Anna Marija Rudzīte, Elizaveta Ruļova un vijoles spēles izglītojamais Danielius Sumskis