Erasmus+ plašākas izglītības pieredzes gūšanai
2025.gada vasarā ir noslēdzies Daugavpils Valsts ģimnāzijas Erasmus+ projekts Nr. 2023-1-LV01-KA121-SCH-000146805 “Padziļinātajam kursam specifiskas plašākas izglītības pieredzes gūšana.”
Projektā tika īstenotas visas plānotās aktivitātes: gan skolēnu grupu mobilitātes, gan pedagogu kursi, gan ēnošana darbā. Aktivitāšu īstenošana notika saskaņā ar Erasmus+ plānu: mobilitātēs piedalījās 11.un 12.klašu skolēni, lai gūtu padziļinātajam kursam specifisku izglītības pieredzi, 9.un 10.klašu skolēni iepazina partnerskolēnu lokālās kultūrizglītības kontekstu, gūstot plašāku priekšstatu par vietējās kultūras vērtībām un radošu to izmantošanu savā izaugsmē. Skolēnu grupas pavadošie skolotāji vēroja mācību procesu un aktivitātes, kuras bija saistītas ar viņu profesionālo darbības jomu (matemātika, vēsture, dabaszinātnes, sociālās zinātnes).
Savukārt strukturētajos kursos pedagogi guva citu valstu pieredzi par atbalstošas sociāli emocionālās un mācību vides veidošanu un padziļinātajam kursam specifiskām prasmēm. Kursos piedalījās gan jaunie pedagogi, kuri ģimnāzijā strādā mazāk par 5 gadiem un kuri vēl tikai iegūst pedagoģisko izglītību, atbalsta personāls un pieredzējuši angļu valodas skolotāji, kuri pasniedz padziļināto kursu angļu valodā. Izglītības metodiķe piedalījās darba ēnošanas vizītē, lai noskaidrotu, kā partnerskolā tiek ieviestas starptautiskās programmas – Junior Achievement un ANO komisiju darbības simulācija.
Erasmus plāna 1.mērķis – padziļinātajam kursam specifiskas plašākas izglītības pieredzes ieguve – tika īstenots, sadarbojoties ar partnerorganizācijām Austrijā, Turcijā un Vācijā. Mobilitātēs piedalījās 11.un 12.klašu skolēni, kuri padziļināti apgūst matemātiku, dabaszinātnes, angļu valodu un uzņēmējdarbību. Visu kursu caurviju vadamotīvs ir ilgtspējīga attīstība. Dažādās aktivitātēs (gan stundās, gan debašu simulācijās, gan apmeklējot uzņēmumus, gan intervējot vietējos iedzīvotājus, gan tiekoties ar speciālistiem) skolēni guva plašāku priekšstatu par vides un sociālo ilgstpēju un klimata pārmaiņu ietekmi uz iedzīvotāju ikdienu un ekonomiku kopumā dažādos no Latvijas atšķirīgos reģionos (Alpu reģions, Vidusjūras, Melnās jūras un Ziemeļjūras piekraste). Skolēni īpaši uzsvēra angļu valodas pilnveidi, kā arī karjeras iespēju paplašināšanu. Savu pieredzi skolēni atainoja dienasgrāmatās, mobilitātes izvērtējuma atskaitēs un nodarbībās vienaudžiem semestru noslēgumos ģimnāzijā. Par Erasmus+ mobilitātēs gūto pieredzi, zināšanām un prasmēm skolēni vadīja izglītojošas nodarbības arī 7.-12.klašu skolēnu vecākiem pasākumā “Citāda vecāku sapulce.”
Erasmus plāna 2.mērķis – lokālā kultūrizglītības konteksta paplašināšana izglītības programmās – tika īstenots, sadarbojoties ar partnerskolām Spānijā un Vācijā. Mobilitātēs piedalījās 9.un 10.klašu skolēni. Mobilitātēs iepazīstot lokālo/reģionālo kultūru un prezentējot savējo, pamatskolēni skaidrāk un plašāk apzinājās savu iespēju robežas, kultūru atšķirības un globālo procesu atšķirīgās izpausmes formas dažādos reģionos. Skolēni saskatīja gan kopīgas, gan atšķirīgas iezīmes gan skolas vidē, gan iedzīvotāju un viesģimeņu paradumos. Arī 9.un 10.klašu skolēni savu pieredzi atainoja dienasgrāmatās un, atgriežoties no mobilitātēm, par to stāstīja saviem skolasbiedriem.
Visi grupu mobilitāšu dalībnieki izvērtējumā norāda, ka ir kļuvuši atbildīgāki, neatkarīgāki, apguvuši dažādas praktiskas iemaņas, t.i., ir vērojama dalībnieku personiskā izaugsme. Visi dalībnieki ir paplašinājuši izpratni par Eiropu, Eiropas Savienību un tās vērtībām, par iekļaušanu un daudzveidību, par diskrimināciju, ksenofobiju un rasismu. Šie rezultāti apliecina, ka mobilitāšu programmā iekļautais saturs un mobilitāšu organizācijas process ir bijis kvalitatīvs un mērķiem atbilstošs.
Daļa dalībnieku norādīja, ka mobilitātes rada labākas iespējas iestāties augstskolā, atrast darbu un sasniegt personiskos un profesionālos mērķus. Mobilitāšu dalībnieki intensīvi apguva caurviju prasmes – sadarbību, komunikāciju, atbildību, līderību, svešvalodu prasmi un starpkultūru kompetenci.
Mobilitātēs īpaša uzmanība tika veltīta vides, klimata un ilgtspējas jautājumiem un personiskajām iespējām mainīt paradumus. Skolēni apmeklēja Vāciju (Oitena, Hamburga, Ķīle), Spāniju (Altea) un Austriju (Štamsa), kur ilgtspējīgi risinājumi ir transporta sistēmas pamatā, iedzīvotāji vairāk izmanto vietējos resursus, ir vērojami aprites ekonomikas principi.
Daļa dalībnieku norāda, ka piedalīšanās mobilitātēs ir veicinājusi viņu interesi par piedalīšanos vēlēšanās, citos demokrātiskos procesos un vietējās kopienas aktivitātēs.
Erasmus plāna 3.mērķis – atbalstošas sociāli emocionālās un mācību vides veidošana ģimnāzijā- tika īstenots, pedagogiem piedaloties strukturētajos kursos. 2 jaunās skolotājas piedalījās kursos par drāmas tehniku izmantošanu skolēnu pašizpausmes, komunikācijas un sociālo prasmju apguvē, 2 skolotājas piedalījās angļu valodas kursos, lai pilnveidotu personīgās valodas prasmes un pasniegšanas metodiku padziļinātā angļu valodas kursa īstenošanā, 2 skolotājas – “Radošā drāma un māksla kā terapija skolēnu labbūtībai un pašizpausmei” , 1 skolotājs apguva digitālos rīkus valodu apguvei. Ar savu pieredzi kolēģi dalījās arī kolēģiem gan skolā, gan pilsētā.
Pedagogu darba ēnošanas vizīte tika organizēta ļoti kvalitatīvi. Tās mērķis bija iepazīt turku partnerskolas pieredzi skolēnu uzņēmējdarbības prasmju (skolēnu mācību uzņēmumu darbība), demokrātijas (ANO komisiju darbības simulācija) un ilgtspējīgas attīstības veicināšanā. Tā kā partnerskola ir šo programmu līdere savā valstī, mobilitātes laikā gūtā pieredze ir ļoti vērtīga. Tika gūts ne tikai teorētisks ieskats programmu īstenošanā, bet arī vērotas praktiskās nodarbības, kurās piedalījās gan turku skolēni, gan ģimnāzijas skolēni. Nodarbībās kā metodes tika izmantotas debates un diskusijas, kas ļāva pārliecināties par abu valstu un kultūru tradīciju, paradumu, domāšanas un uzskatu
atšķirībām. Vērojumi liecina, ka abu skolu skolēniem ir svarīgi ilgtspējīgas attīstības jautājumi, tīra vide un ekoloģija un skolēni spēj vienoties par kopīgām rīcībām uzņēmējdarbībā, lai mazinātu vides piesārņojumu un veicinātu videi draudzīgu paradumu ieviešanu ikdienā. Savstarpējā mijiedarbībā bija vērojams demokrātisks lēmumu pieņemšanas process un dalīta līderība lēmumu īstenošanas procesā.
Mobilitātes laikā gūtā profesionālā pieredze tiks izmantota metodiskajā darbā Daugavpils Valsts ģimnāzijā, skolēnu mācību uzņēmumu darbības organizācijā un debašu programmā, ieviešot ANO komisiju darbības simulāciju spēles, par fokusu abās programmās izvēloties ilgtspējīgas attīstības jautājumus.
Projekta īstenošanai tika pieškirti 66 037,00 EUR, indikatīvi paredzot 32 skolēnu, 6 pavadošo skolotāju un 4 skolotāju mobilitātes. Sadarbojoties ar partnerskolām un pateicoties skolu Erasmus+ programmas koordinatoru entuziasmam, daļu ģimnāzistu mobilitātēs uzņēma viesģimenes. Tādējādi mobilitātēs devās daudz lielāks dalībnieku skaits: 50 skolēni un 10 pavadošie skolotāji, bet kursus apmeklēja 7 ģimnāzijas skolotāji. Pateicamies sadarbības partneriem no Oitenas un Ķīles (Vācija), Štamsas (Turcija), Alteas (Spānija) un Trabzonas (Turcija) skolām! Ceram, ka arī viesi ģimnāzijā jutās gaidīti – īpašs paldies ģimnāzistu viesģimenēm!
Projekts tika īstenots Erasmus+ programmas “Akreditēti mobilitātes projekti skolēniem un personālam skolu izglītībā (KA121-SCH)” ietvaros. Valsts izglītības attīstības aģentūras 2022.gadā piešķirtā Erasmus+ akreditācija Daugavpils Valsts ģimnāzijai ir instruments aktīvai iesaistei starptautiskā pieredzes apmaiņā. Tā sniedz iespēju vienkāršotā kārtībā pieteikties atbalstam mobilitātes projektiem, apliecina organizācijas plānu īstenot augstas kvalitātes mobilitāti kā organizācijas attīstības pasākumu kopuma sastāvdaļu, paredzēta, lai rosinātu organizācijas stratēģiski plānot mobilitāti organizācijas attīstības veicināšanai, ietver Erasmus kvalitātes standartus.
Daugavpils Valsts ģimnāzijas projektu Nr. 2023-1-LV01-KA121-SCH-000146805 “Padziļinātajam kursam specifiskas plašākas izglītības pieredzes gūšana” līdzfinansē Eiropas Savienība.
Šī publikācija atspoguļo tikai tās autoru viedokli, un Eiropas Komisijas atbalsts šīs publikācijas tapšanai nav uzskatāms par tās satura apstiprinājumu, un Komisija nekādā veidā neuzņemas atbildību par šeit ietvertās informācijas tālāku izmantošanu. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras mājaslapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+.
Daugavpils Valsts ģimnāzijas
direktores vietniece metodiskajā un projektu darbā
Renāte Malnace