Darīsim un mainīsimies!

31.08.2017.

Š.g. 30.augustā Daugavpils Krievu vidusskolā-licejā uz ikgadējo pedagogu Augusta konferenci, kuras tēma šogad bija “Kompetenču pieejas iespējas izglītības kvalitātes veicināšanai”, pulcējās pirmsskolas izglītības iestāžu un skolu pedagogi.
Mainīgajā pasaulē izglītības iestādēm parādās arvien jauni izaicinājumi, kas jāīsteno, un tāpēc konferences mērķis – rosināt pedagogus iesaistīties iedvesmojošu un produktīvu pedagoģisko risinājumu apzināšanā kompetenču pieejas kontekstā.—–
Konferenci atklāja Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes (DPIP) vadītāja Marina Isupova, sveicot visus klātesošos jaunā mācību gada priekšvakarā un novēlot ražīgu darbu gan konferencē, gan no septembra līdz jūnijam.
Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš, uzrunājot pedagogus, pateicās par pilsētas skolās skolēniem nodrošināto augsto zināšanu līmeni un labo sagatavotību turpmākajai izglītības pakāpei, ko novērtē visās Latvijas augstskolās. A.Elksniņš apliecināja domes gatavību sniegt visdažādāko atbalstu izglītības jomai.
Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētāja vietniece Līvija Jankovska 2017./2018.mācību gadā novēlēja pedagogiem stabilitāti un atbalstu no valdības puses. Domes vadība gatava uzņemties rūpes par ērtas un mūsdienīgas vides nodrošināšanu izglītības iestādēs, lai pedagogiem būtu radīti maksimāli mūsdienīgi apstākļi sekmīgam darbam. Galvenais, lai skolēniem sniegtās zināšanas būtu stabilas un vispusīgas, nodrošinot pamatu turpmākajai izglītībai un dzīvei. L.Jankovska novēlēja visiem pilsētas pedagogiem zinātkārus skolēnus, saprotošus vecākus un vēlmi pašizglītoties.
Runājot par 2017./2018.mācību gada izaicinājumiem un uzdevumiem, DPIP vadītāja M.Isupova pievērsās jaunā mācību satura izstrādāšanas, aprobācijas un ieviešanas jautājumiem, īsi raksturojot šo pārmaiņu galvenos pieturpunktus. Kompetencēs balstītais saturs pakāpeniski tiks ieviests no 2018./2019.mācību gada, bet jau šajā mācību gadā to aprobēs 100 skolās visā Latvijā, t.sk. Daugavpils 3.vidusskolā. Būtiskie jautājumi, uz kuriem jārod atbildes, ir “kā mācīt?” un “ko mācīt?”, un to noteiks ne vairs standarti, bet gan satura ietvars, kas raksturos pamatprasmes, caurvijas, vērtības (plašāka informācija www.skola2030.lv ) M.Isupova iepazīstināja ar 2017./2018.mācību gadā šajā jomā pilsētā paveicamo.
Klātesošie ar interesi noklausījās Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas profesores Sanitas Lazdiņas
uzstāšanos “Domāt ir – darbības vārds”. S.Lazdiņas stāstījums ļāva ieskatīties jauno pārmaiņu tapšanas aizkulisēs, gūt skaidrojumus par jaunajiem jēdzieniem un to būtību. Profesore iedrošināja auditoriju veltīt laiku mācību procesam, nesteigties, iet dziļumā. Jebkuras mācīšanās pamats ir teksts un darbs ar to, tāpēc lektore lielu uzmanību veltīja ieteikumiem, kā ar to strādāt, lai šim darba veidam būtu vislielākā atdeve. Tika runāts par vecāku lomu tekstpratības veidošanā un attīstīšanā, aicinot viņus lasīt bērniem priekšā. S.Lazdiņa aicināja skolotājus pāriet no “mācīties” uz “radīt skolēniem piemērotu vidi mācībām”, izejot ārpus klases un skolas sienām, iespēju robežās ņemt vērā to, kas interesē skolēnus. Lekcija noteikti iedrošināja un iedvesmoja skolotājus jaunajam darba cēlienam.
Konferences turpinājumā pedagogi strādāja sešās darba grupās, uzklausot kolēģus, daloties pieredzē un gūstot jaunus radošus impulsus mācību gadam.

Darba grupu „Darba metodes jēgpilnai mācību stundai/rotaļnodarbībai” vadīja vēstures un sociālo zinību skolotāju MA vadītāja Signita Gabrāne. Nodarbībā sasniedzamais rezultāts bija pilnveidot izpratni par mācību metodēm un paņēmieniem, kas rosina skolēnu domāšanu un iesaisti mācību procesā. Pedagogus ar savu pieredzi mnemotehnikas izmantošanā iepazīstināja Tatjana Kokina (Daugavpils pilsētas 15.speciālā pirmskolas izglītības iestāde), par sadarbības prasmju un izpratnes veicināšanu ar kooperatīvās mācīšanās palīdzību stāstīja Aiga Hudobčenoka (Daugavpils Valsts ģimnāzija). Česlava Celitāne (Daugavpils pilsētas 1.pirmskolas izglītības iestāde) piedāvāja metodes stāstītprasmes veicināšanai un vārdu krājuma pilnveidei, bet Svetlana Rudjko (Daugavpils 16.vidusskola) dalījās pieredzē par skolēnu iesaisti starptautiskajos projektos. Nodarbības gaitā vienojāmies, ka mācību metožu un paņēmienu izvēle ir atkarīga no nodarbībai vai mācību stundai izvirzītā mērķa un sasniedzamā rezultāta, no izglītojamo vecumposma īpatnībām un pedagoga personības un iespējām.
Darba grupu “Zināšanu konstruēšana – produktīvs darbs mācību stundā/ rotaļnodarbībā” vadīja konferences moderatore Jeļena Azareviča. Darba grupas fokusā bija skolotāju zināšanas par to, kā zināšanas tiek konstruētas, lai skolēni ar skolotāja palīdzību varētu vadīt zināšanu un prasmju apgūšanas un pilnveides procesu viņiem vislabāk pieņemamā veidā. Daugavpils 3.vidusskolas fizikas skolotāja Larisa Koroševska savā uzstāšanās „Pētnieciskie uzdevumi fizikā” akcentēja, ka pieredzēt, pētīt, izzināt – iespēja darboties skolēnam pašam atstāj pēdas izjūtās, kas, savukārt, rada pārdomas, interesi, viedokli. Daugavpils Krievu vidusskolas-liceja matemātikas skolotājas Alina Magomedova un Olga Mikolova, prezentējot plakātu „Matemātikas stundu “rozīnītes””, no matemātikas skolotāja viedokļa stāstīja par savu redzējumu uz gada kalendāru, ar kuru palīdzību var apgūt jaunas zināšanas un aizrautīgi, motivēti vingrināties. Daugavpils 10. un 17.vidusskolas ekonomikas skolotāja Iveta Krilova ar grupas dalībniekiem modelēja mācību aktivitāti “No zināšanām līdz praksei”, kurā skolēns lietotu savas zināšanas jaunā kontekstā. Ideja, kuru pedagogi „liks somā” pēc šīs darba grupas, – skolēns var pilnveidot savas patstāvīgās mācīšanās prasmes un konstruēt zināšanas, ja ir vide, kas mudina mācīties un ir skolotājs, kas ir gatavs un kas prot katram skolēnam individuāli palīdzēt mācību procesā.
Mūsdienu sabiedrība izglītības sistēmai izvirza nozīmīgu mērķi – izglītot skolēnu tā, lai viņi būtu sagatavoti turpmākajai dzīvei un izglītībai visa mūža garumā, lai viņi iegūtu zināšanas, prasmes un kompetences, kas nodrošinātu viņu personisko un sociālo labklājību. Bet lasīšana ir pamats visu kompetenču veidošanai, un tās svarīgumu uzsvēra pedagogi darbnīcā “Lasītprasmes nozīme mācīšanās procesā”, kuru vadīja izglītības metodiķes Marija Žilinska un Iveta Lukaševiča. Uzstāšanās tēmas bija dažādas: “Veseluma pieeja lasītprasmes attīstīšanā pirmskolā” (11.pirmskolas izglītības iestādes skolotāja Ilona Smirnija), “Lasītprasme – nākotnes atslēga un tās attīstīšanas iespējas sākumskolā” (Daugavpils Saskaņas pamatskolas skolotāja Sandra Dimante), “Lasītprasme – pamats kompetenču pieejas īstenošanā sākumskolā” (Daugavpils 3.vidusskolas skolotāja Iveta Miloslavska), “Lasīšanas kompetences attīstīšana valodas un literatūras stundās pamatskolā” (Daugavpils 10.vidusskolas skolotāja Jeļena Žagare un Daugavpils Centra vidusskolas skolotāja Svetlana Skrupska), “Informācijas apstrādes un domāšanas stratēģiju izmantošana valodas un literatūras stundās pamatskolā” (Daugavpils Krievu vidusskolas-liceja skolotāja Vera Geļfande), “Darbs ar V.Coja dziesmas „Dzeguze” tekstu krievu valodas (svešvalodas) stundā 11.klasē” (Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolotāja Valentīna Prokofjeva)
Bez šaubām, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas mūsdienās ir kļuvušas par neatņemamu ikdienas dzīves sastāvdaļu. Viens no pīlāriem mūsdienīgā izglītībā ir digitālās kompetences un prasmju uzlabošana. Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nodrošina dažādus rīkus, kas var pavērt jaunas iespējas klasē. Tās var bagātināt nodarbības skolā, ietekmēt pētniecību, palīdzēt pielāgot mācību procesu skolēnu individuālajām vajadzībām un nodrošināt audzēkņus ar tādām digitālajām prasmes, kas vajadzīgas dzīvei. Digitālo rīku ir bezgalīgi daudz, bet darba grupas „Digitālo rīku izmantošanas iespējas mācību procesā”, kuru vadīja izglītības metodiķe I.Ustinova, uzdevums bija iepazīties ar dažiem, ar kuriem veiksmīgi strādā mūsu Daugavpils skolotāji. Daugavpils pilsētas 4.speciālās pirmskolas izglītības iestādes skolotāja Sintija Giptere pievērsās „Interaktīvo mācību materiālu un Widgit programmas izmantošanai darbā ar bērniem pirmskolā”, Daugavpils pilsētas 11.pirmskolas izglītības iestādes skolotāja Ludmila Atrahimoviča stāstīja, kā notiek „Attīstošo prezentāciju veidošana, izmantojot ToonyTool digitālo aplikāciju”. Daugavpils Saskaņas pamatskolas angļu valodas skolotāja Natālija Karpenko iedvesmoja citus skolotajus darbam ar ideju „Digitālo grāmatu veidošana ar StoryJumper palīdzību”, Daugavpils 3.vidusskolas angļu valodas skolotāja Ilona Derjugina – ar piedāvājumu, kā izmantot „Datora spēli „Storyinventor” kreatīvas rakstīšanas iemaņu attīstībai”, bet Daugavpils 3.vidusskolas direktora vietniece, angļu valodas skolotāja Alina Jeremenko dalījās pieredzē „Ātrā formatīva vērtēšana, izmantojot IT” un „Kā nodrošināt efektīvu skolēnu atsauksmi”. Darba grupas dalībnieki uzzināja daudz jauna un noderīga savam darbam, un gatavi par to pastāstīt citiem kolēģiem savā skolā. Nav nekā maģiska digitālajos rīkos – reālā maģija ir skolotāju sirdīs un prātos, kuri tos izmanto, lai saviem skolēniem piedāvātu jaunas idejas un iespējas.

Fotoieskats Pedagogu Augusta konference.pdf

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434