Logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu pieredzes apmaiņas seminārs Daugavpils Ķīmijas apkaimes pirmsskolas izglītības iestādē
Š.g. 26.oktobrī Daugavpils Ķīmijas apkaimes pirmsskolas izglītības iestādē, Inženieru ielā 16, notika Daugavpils pilsētas logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu MA pieredzes apmaiņas seminārs “Pirkstu sīkās motorikas attīstīšana pirmsskolas vecuma bērniem runas un valodas traucējumu korekcijas nodarbībās”, kuru vadīja skolotāja logopēde Margarita Začiņajeva un MA vadītāja I.Valentanaviča.
Seminārā tika stāstīts par logopēda darba specifiku, izrunas normām un par M.Začiņajevas praktisko pieredzi sīko pirkstu motorikas attīstīšanā, strādājot logogrupā un logopunktā. Šī tēma ir gadiem aktuāla tāpēc, ka roku sīkās muskulatūras attīstīšanai ir liela nozīme gan bērna attīstībā kopumā, gan rakstītprasmes apguvē un runas pilnveidē.
Skolotāja logopēde Margarita Začiņajeva dalījās savā pieredzē ar to, ka jebkuru simbolu, attēlu, burtu, ciparu var izlikt ar sīko pirkstu attīstīšanas materiālu (pogas, klucīši, bumbiņas, dabas materiāli…). Tāds uzdevums ir aktuāls ne tikai maziem, bet arī lielākajiem bērniem, apgūstot, piemēram, rakstītos burtus. Semināra dalībnieki uzzināja, kā logopēda darbā tiek izmantotas masāžas bumbiņas un skaitāmpanti, kā var izmantot sensoru mājiņu un citas sensoras attīstošas rotaļlietas, ka arī masāžas spilventiņus. Margarita uzsvēra pārsteiguma momentu nozīmīgumu un parādīja, kā var iepakot un izpakot priekšmetus, kādas emocijas tas dod bērniem. Pārsteiguma momenti sniedz bērnam papildus motivāciju, izglīto emocionāli, attīsta iztēli, paralēli paplašinot vārdu krājumu un šo metodi var viegli pielāgot vecāko grupu logopunktā skaņu automatizēšanas procesā. Margarita savā prezentācijā parādīja arī praktisko pieredzi darbojoties ar knaģiem, kā arī to, kādās didaktiskajās spēlēs var izmantot šo sīko pirkstu motorikas attīstīšanas veidu: “Knaģu kastīte”; “Saliec tādu pašu!”; “Sākumskaņu aplis”; “Ciparu aplis”. Tika pastāstīts arī par mozaīku izmantošanu, sagriezto attēlu salikšanu, šņorēšanas uzdevumiem. Ir nozīmīgi ne tikai orientēties uz sīko motoriku, bet paralēli strādāt ar runu, tāpēc Margarita paradīja savu darbu ar burtu kasēm, kā var veikt burta, vārda, teikuma analīzi, veidojot to pašam, izliekot ar burtiem un simboliem no burtu kases. Skolotāja logopēde parādīja savu jauno pieredzi, kā iemācīt bērnam burtus, sākot ar personificēšanu. Bērni apgūst sava vārda pirmo burtu, spēlējoties ar mīksto burtu spilvenu, kuru, piemēram, mājās ir uztaisījuši vecāki. Uz katra burtiņa ir dažādas pogas, rāvējslēdzēji un citas motoriku attīstošas lietas. Bērns ne tikai iepazīstas ar savu burtu, bet arī, uzzinot sava drauga burtu, attīsta lasīšanas prasmi, saliekot burtus kopā.
Semināra dalībnieki tika iesaistīti kustību aktivitātēs – Margarita Začiņajeva piedāvāja dalībniekiem ledus laušanas spēli, bet mūzikas skolotāja Natālija Lazareviča novadīja 2 pirkstiņrotaļas, ko logopēdi var izmantot savā darbā.
Semināra dalībnieki varēja apskatīt metodiskos materiālus, didaktiskās spēles un citus materiālus pirkstu sīkās motorikas attīstīšanai pirmsskolas vecuma bērniem runas un izmantošanai valodas traucējumu korekcijas nodarbībās.
Informāciju sagatavoja:
Daina Vilmane
Daugavpils Ķīmijas apkaimes pirmsskolas izglītības iestādes vadītājas vietniece
kimijaspii@daugavpils.edu.lv