Daugavpils Valsts ģimnāzijā uz forumu pulcējas sociālās un pilsoniskās jomas skolotāji no 39 Latvijas skolām

“Paldies, noteikti noderēs!” bija vārdi, kurus varēja lasīt 73 izvērtējuma anketās par izglītības forumu “Mācību saturs un metodika sociālajās zinībās, sociālajās zinātnēs un vēsturē 1.-12.klasē ikviena skolēna izaugsmei”. To rīkoja Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde, Daugavpils Valsts ģimnāzija un Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrība šī gada 23. oktobrī Daugavpils Valsts ģimnāzijā, lai iedvesmotu, iedrošinātu un uzmundrinātu ar pieredzes stāstiem kolēģus no 39 Latvijas skolām. Pasākumā kolēģus uzrunāja gan uzaicinātie lektori, gan Daugavpils vispārizglītojošo skolu Sociālās un pilsoniskās mācību jomas pedagogi.

Plenārsēde sākās ar Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Izglītības satura nodaļas vadītājas Ināras Sprindžukas un Daugavpils Valsts ģimnāzijas direktores Oksanas Petaško uzrunām un laba vēlējumiem. To turpināja Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrības biedre un mācību jomas Daugavpilī koordinatore Signita Gabrāne, akcentējot 8 soļus veiksmīgai mācību satura plānošanai un skolēna snieguma vērtēšanai no 1.-12.klasei. Kolēģi ar sajūsmu uzņēma “Eiropas Kustības Latvijā” ģenerālsekretāri Lieni Valdmani, kura ne tikai akcentēja demokrātijas kā vērtības apgūšanu visos vecumposmos, bet arī skolām dāvināja daudzus mācību un metodiskos materiālus interaktīvam mācību procesam skolā. Mācību līdzekļu autore Annija Bergmane pastāstīja par savu un kolēģu veikumu, ieviešot dzīvē vienotas skolas principus, rosināja aiziet ciemos uz skolu bibliotēkām, jo izdevniecība “Skolas Vārds” katrai skolas bibliotēkai ir dāvinājis darba burtnīcas 1.-2.klasei Sociālajās zinībās un Latvijas un pasaules vēstures rakstāmgrāmatu 7.klasei. Plenārsēdi noslēdza un uz sadarbību aicināja jaunā Valsts Izglītības satura centra vecākā eksperte-valsts metodiķe vispārējā izglītībā sociālajās zinātnēs Laura Joma.

Foruma otrā daļa notika trīs darba grupās un bija veltīta metodikas jautājumiem.

1.-6.klases pedagogu darba grupu moderēja Daugavpils Sākumskolas skolotāju MA vadītāja, Vienības pamatskolas skolotāja Iveta Lukaševiča. Grupā uz jautājumiem atbildēja un par prasmju attīstīšanu runāja Annija Bergmane, kritiskās domāšanas un diskusiju nozīmību sākumskolas posmā akcentēja Daugavpils Valstspilsētas vidusskolas skolotājas Aija Valeine un Aleksandra Šaraka. Vispozitīvāko novērtējumu šajā grupā ieguva Daugavpils Stropu pamatskolas- attīstības centra pedagoga Ritvara Januža pieredze par kvadrātkodu izmantošanu mācību procesā un pieredze, strādājot ar skolēniem ar īpašām vajadzībām. Kolēģi novērtēja arī Daugavpils Vienības pamatskolas pieredzi “Lasītprasmes attīstīšana sociālajās zinībās 1.-3.klasē”, par kuru stāstīja Daugavpils Vienības pamatskolas kolēģes Santa Belousova un Iveta Lukaševiča. “Paldies par jaunām idejām kvadrātkodu veidotājam, fantastisks darbs ar lasītprasmes attīstīšanu un vārdu krājuma pilnveidošanu! “ izvērtējumā raksta kāda kolēģe no grupas.

Darba grupu 6.-9.klašu pedagogiem moderēja Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolotāja Aiga Hudobčenoka, Viņa stāstīja arī par vēstures avotu analīzes metodēm un tekstpratības veicināšana pamatskolā. Savukārt Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas-liceja skolotāja Marina Drozda dalījās pieredzē par projektu darbu plānošanu un vērtēšana 5.-6.klasē. Jautru un izglītojošu aktivitāti piedāvāja Daugavpils Saskaņas pamatskolas skolotāja Natālija Dektereva, rosinot kolēģus izprast naida runas tematiku un vairāk pievērsties jauniešu kinestētiskās inteliģences veidošanai. Kolēģi augsti novērtēja arī Daugavpils Zinātņu vidusskolas skolotājas Tatjanas Mamonovas pieredzi, strādājot ar vizuālajiem vēstures avotiem, un Lienes Valdmanes stāstu par medijpratības attīstīšanu.  Kādā izvērtējuma anketā lasām: “Aicināt Lieni uz skolām; Natālijas vērtību spēle par vārda brīvību – super; Marinas kritēriji noderēs jau nākammēnes; Aigas teksta pārveidošana ļoti patika, Tatjanai paldies par idejām, kā pielietot SOLO taksonomiju uzdevumos par vizuālo avotu izpēti!”.

Darba grupu vidusskolas pedagogiem  moderēja Daugavpils Valstspilsētas skolotāja Lidija Daņilova. Šajā grupā vairāk pievērsās Sociālajām zinātnēm I un Sociālajām zinātnēm II, jo Rīgas Hanzas vidusskolas skolotājs un programmas Sociālajās zinātnēs I līdzautors Aleksandrs Lange stāstīja par svarīgākajiem akcentiem un uzsvariem mācību satura plānošanā, kā arī dalījās pieredzē par savām mācību stundām. Viņu papildināja Daugavpils Valstspilsētas vidusskolas skolotājas Lidija Danilova un Ieva Purmale, stāstot gan par argumentēšanas prasmju attīstīšanu un debatēm kā vienu no veiksmīgākajām metodēm jaunā satura apguvē, minot piemērus no savas ikdienas. Iedziļināties ekonomikas saturā aicināja Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolotāja Marina Pilace, kura demonstrēja vidusskolas kursos apgūstamos ekonomiskos modeļus un piemērus to vērtēšanai. Noslēgumā  Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolotāja Signita Gabrāne piedāvāja dažas idejas, kā palīdzēt skolēniem sagatavoties padziļināto kursu eksāmeniem un kam pievērst uzmanību ikdienas mācību procesā.

Daži citāti no izvērtējuma anketām: “Izbaudīju šo pasākumu, ļoti noderīgi pieredzes stāsti!; Ieviesāt skaidrību atsevišķos jautājumos, daudz noderīgas informācijas; Lietderīgi pavadīts laiks, un jauki, ka tas notiek Latgalē; Jēgpilni pavadīts laiks, vajadzētu iedibināt šādu tradīciju; Ieguvu sirdij, prātam un rokām, iepazinos ar radošiem kolēģiem; Svarīgi, ka bija par visām klasēm un neaizmirsāt arī “specīšus”; Tagad arī es jūtu vēlmi dalīties ar savu pieredzi; Ceru, ka tā būs tradīcija un mēs tiksimies nākamajā gadā!”

Paldies visiem 84 kolēģiem par kopā būšanu un labiem vārdiem!

Sirsnīgs paldies Daugavpils skolu vēstures un sociālo zinību skolotājiem! Kolēģi, bez Jums šis pasākums nebūtu iespējams!

Paldies par atbalstu Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldei, Daugavpils Valsts ģimnāzijai, Ģ un Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrībai!

Informāciju sagatavoja:
Pasākuma organizatore,
Daugavpils pilsētas izglītības pārvaldes
izglītības metodiķe-jomas koordinatore
Signita Gabrāne