Notika 21.metodiskā angļu valodas skolotāju konference “Veidosim angļu valodas mācīšanas un mācīšanās nākotni”

Skolēnu rudens brīvdienu nedēļā, 21.oktobrī, Daugavpils Valsts ģimnāzijā notika 21.metodiskā angļu valodas skolotāju konference “Veidosim angļu valodas mācīšanas un mācīšanās nākotni” (“Shaping the Future of English language Teaching and Learning”). Konferenci organizēja Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde sadarbībā ar Amerikas vēstniecību, Latvijas Angļu valodas skolotāju asociāciju (LATE) un Daugavpils Valsts ģimnāziju.

86 skolotāji no Latgales, no kuriem lielākā daļa bija no Daugavpils, pulcējās kopā, lai uzzinātu par jaunākajām tendencēm un dalītos pieredzē angļu valodas mācīšanas metodikā. Daugavpils Valsts ģimnāzijas direktore Oksana Petaško sveica konferences dalībniekus un novēlēja viņiem produktīvu dienu un konferenci pilnu ar jauniem atklājumiem.

Konferencē pirmā uzstājās Agnese Gromova-Ķūrena, angļu valodas skolotāja no Salacgrīvas, kura šī gada augustā tika ievēlēta par LATE prezidenti. Viņas runas tēma bija “Pasauli mūsu klasēs: profesionālā izaugsme, globālās idejas un balss spēks”.Savā prezentācijā Agnese uzsvēra iespējas angļu valodas skolotājiem profesionāli un radoši attīstīties. Dalībnieki uzzināja par Latvijas Angļu valodas skolotāju asociāciju un tās sniegtajām priekšrocībām, kā arī galvenos iespaidus no 2025.gada IATEFL konferences Edinburgā — tostarp praktiskas idejas par rakstīšanas prasmju mācīšanu, mākslīgā intelekta izmantošanu un mūsdienu skolēnu iesaistīšanu mācību procesā. Sesijā tika prezentēts arī 8.klases stundu plāns “Runas kultūra: Kā es skanu?”, kas ieguva 2023.gada Izcilības balvu angļu valodas mācīšanā, kur tika pētīts,kā skolēni var izmantot savu balsi kā spēcīgu komunikācijas instrumentu. Prezentācija iedrošināja skolotājus veidot saikni nacionālā un starptautiskā līmenī, dalīties idejās un ienest klasēs jaunu iedvesmu.

ASV Valsts departamenta Angļu valodas stipendiāts un Daugavpils Universitātes lektors Džo Voltērs (Joe Walther) vadīja divas sesijas skolotājiem. Viena no tām bija “Praktiskā klases vadība sākumskolas skolēniem”. Šajā prezentācijā tika aplūkotas efektīvas klases vadības stratēģijas angļu valodas stundās sākumskolas skolēniem. Dalībnieki analizēja, kā struktūra, konsekvence un pozitīva komunikācija palīdz radīt mierīgu mācību vidi. Tika dalīti praktiski angļu valodas izteicieni, rutīnas un iesaistes tehnikas, kas palīdz skolotājiem līdzsvarot disciplīnu ar skolēnu motivāciju un līdzdalību. Voltēra otrā darbnīca bija “Mākslīgais intelekts angļu valodas mācīšanā: partneris, ne aizstājējs”. Šajā prezentācija tika demonstrēts, kā mākslīgais intelekts var kalpot kā atbalstošs partneris angļu valodas mācīšanā. Dalībnieki pētīja radošas un ētiskas MI izmantošanas iespējas klasē, tostarp stundu plānošanā, valodas praktizēšanā un kritiskās domāšanas attīstīšanā. Darbnīcā tika uzsvērts skolotāja radošums, empātija un profesionālā sprieduma neaizstājamā nozīme mākslīgā intelekta laikmetā.

Nākamā runātāja bija Natālija Burišina, angļu valodas skolotāja no Ogres Valsts ģimnāzijas. Viņas prezentācijas tēma bija “Argumentētās rakstīšanas veicināšana: drukāto materiālu, mākslīgā intelekta rīku un attālinātas vadības apvienošana mūsdienu angļu valodas klasē”. Šajā lekcijā tika aplūkotas inovatīvas pedagoģiskās pieejas argumentētās esejas rakstīšanas mācīšanā, integrējot drukātos materiālus, modernus mākslīgā intelekta rīkus un attālinātu piekļuvi skolēnu ierīcēm. Tika demonstrētas arī strukturētas metodes, kā vadīt skolēnus cauri rakstīšanas procesam, vienlaikus pētot, kā MI tehnoloģijas var veicināt prasmju attīstību, nodrošināt individuālu atgriezenisko saiti efektīvāk un būtiski samazināt skolotāja darba slodzi, kas saistīta ar vērtēšanu un labojumiem.

Dace Miška no Oxford University Press izdevniecības iepazīstināja ar Oxford University Press piedāvātajiem resursiem un rīkiem, kas saistīti ar angļu valodas mācīšanu, kā arī apsprieda idejas ciešākai sadarbībai un noderīgākajām aktivitātēm skolotāju profesionālajā pilnveidē. Daces uzruna konferencē bija veltīta pašvadītai profesionālajai pilnveidei. Dace uzsvēra, ka pašvadīta profesionālā attīstība paver pedagogiem plašas iespējas apgūt dažādas prasmes, piedalīties mācībās ārpus tradicionālās klases vides un pielāgoties individuālajai motivācijai un apstākļiem.

Atsauksmes par konferenci bija pozitīvas. Šeit ir dažas atsauksmes:

“21.metodiskā angļu valodas skolotāju konference bija izcila. Konference dalībniekiem sniedza iedvesmu, saliedētības sajūtu un vēlmi atgriezties klasē ar jaunām atziņām.”

“Mans vispārējais iespaids ir pozitīvs. Kā vienmēr, konference bija ļoti interesanta, noderīga un pilna ar jaunām idejām, kuras varēšu izmantot savā mācību darbā.”

“21.metodiskā angļu valodas skolotāju konference bija iedvesmojoša un labi organizēta, piedāvāja vērtīgas atziņas, aizraujošas nodarbības un lielisku iespēju satikt aizrautīgus skolotājus un dalīties inovatīvās mācīšanas praksēs. Paldies!”

Informāciju sagatavoja
Ilona Ustinova,
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
mācību jomas eksperte