Jaunie pedagogi mācās veidot mērķtiecīgu un jēgpilnu mācību procesu – trešā domnīcu tikšanās Daugavpilī
2025.gada 27.oktobrī un 3.novembrī Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldē norisinājās kartējās tikšanās domnīcu ciklā “Jauno pedagogu ceļvedis kompetenču pieejas īstenošanā skolā”, kas tiek īstenots ESF Plus projekta Nr.4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros. Šoreiz pasākumi bija veltīti mācību procesa strukturēšanai un jēgpilnai organizēšanai dažādos izglītības posmos – skolā un pirmsskolā.
Skolu pedagogiem – strukturēta stunda ar jēgu
27.oktobrī notikusī nodarbība par tēmu “Kā veidot loģisku un mērķtiecīgu mācību stundu: no plānošanas līdz refleksijai” pulcēja jaunos skolu pedagogus, kuri padziļināti iepazinās ar mācību stundas uzbūvi, balstoties uz Ganjē deviņiem mācību notikumiem. Tās mērķis bija palīdzēt pedagogiem apgūt vienkāršu, pārdomātu stundas struktūru, kas veicina skolēnu iesaisti, izpratni un refleksiju. Tikšanās sākumā dalībnieki noskatījās iedvesmojošu video par skolotāja lomu skolēna motivēšanā, kas atgādināja – ja skolotājs spēj iedvesmot, skolēns pats meklēs risinājumus un ceļus. Nodarbības pašvaldības metodiķi – Irina Pipčenko, Natālija Dzalbe un Marija Žilinska – radīja atvērtu un draudzīgu vidi diskusijām, pieredzes apmaiņai un radošām aktivitātēm. Īpaša uzmanība tika pievērsta biežākajām kļūdām stundas plānošanā un norisē, kā arī risinājumiem, kas veicina skolēnu aktīvu līdzdalību un atbildību par savu mācīšanos. Praktiskajā darbnīcā “Izveido stundas daļu” pedagogi pāros veidoja īsus stundas plānus, prezentēja tos un saņēma atgriezenisko saiti no kolēģiem – pozitīvi, pārdomāti, pilnveidojami.
Pirmsskolas pedagogiem – rotaļnodarbība ar saturu
Savukārt 3.novembrī tika organizēta domnīcu cikla kārtēja nodarbība pirmsskolas izglītības iestādēm par tēmu “Rotaļnodarbības plānošana kompetenču pieejas kontekstā”, kuru vadīja pašvaldības metodiķes Ilze Zīle un Irīna Arhipova. Tajā piedalījās pirmsskolas pedagogi ar nelielu darba pieredzi un metodiķi, lai kopīgi izzinātu kompetenču pieejas galvenos aspektus rotaļnodarbību organizēšanā.
Pasākuma mērķis bija veicināt izpratni par mācību mērķu izvirzīšanu un nodarbību plānošanu, izmantojot vienkāršu struktūru: aktualizācija → apjēgšana → refleksija. Dalībnieki analizēja praktiskus piemērus, pārrunāja biežāk pieļautās kļūdas un piedalījās darbnīcā “Izveido savu rotaļnodarbības plānu”, kurā grupās tika veidoti radoši, mācību procesam atbilstoši plāni. Tie tika prezentēti un kopīgi izvērtēti, sniedzot cits citam vērtīgus ieteikumus.
Iedvesma, sadarbība un vēlme turpināt
Abu tikšanos noslēgumā notika kopīga refleksija, kurā dalībnieki dalījās ar savām atziņām un ieguvumiem. Pedagogi atzina, ka šāda formāta tikšanās ir ļoti noderīgas profesionālajai izaugsmei, veicina radošu domāšanu, savstarpēju sadarbību un sniedz praktiskus rīkus darbam ar audzēkņiem. No dalībniekiem tika saņemtas pozitīvas atsauksmes par saturiski bagātajām un praktiski orientētajām nodarbībām, kā arī izskanēja vēlme turpināt šādas tikšanās arī turpmāk. Tikšanās laikā tika aktualizēti vairāki būtiski jautājumi un tēmas, ko būtu vērtīgi apspriest nākamajās domnīcās, tādējādi veidojot nepārtrauktu profesionālās pilnveides un pieredzes apmaiņas ciklu jauno pedagogu vidū.
Pasākuma noslēgumā dalībniekus iedvesmoja Ralfa Valdo Emersona vārdi: “Skolotājs ir cilvēks, kurš padara grūto vieglu un iespējamo iedvesmojošu.”
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
galvenais speciālists metodiķis
Jeļena Fedosejeva




