Pedagogi Daugavpilī apgūst UDHS izpratni un praktiskus atbalsta paņēmienus
Lai stiprinātu pedagogu profesionālās kompetences un veicinātu iekļaujošas izglītības vides attīstību, Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde, īstenojot Eiropas Sociālā fonda Plus projektu Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”, organizēja profesionālās pilnveides apmācības par uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) izpratni un praktiskiem atbalsta paņēmieniem.
Projekta ietvaros 2025. gada 18.–29. augustā, 19.–30. septembrī un 1.–9. oktobrī norisinājās profesionālās pilnveides mācības “UDHS: izpratne un atbalsts”, kurās piedalījās gan pirmsskolas, gan vispārējās izglītības pedagogi no Daugavpils izglītības iestādēm. Mācības notika tiešsaistē, izmantojot MS Teams un Zoom platformas, un tās vadīja Dana Skara – sertificēts klīniskais un veselības psihologs, grāmatas “Saprast UDHS” autore. Apmācībās kopumā piedalījās 931 pedagogs – 342 augustā, 277 septembrī un 312 oktobrī –, kas apliecina pieaugošo interesi par UDHS tematiku un vajadzību pēc praktiski izmantojama atbalsta.
Mācību laikā pedagogi guva visaptverošu izpratni par uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu kā neiroattīstības traucējumu, kas ietekmē bērna uzvedību, mācīšanos, emocionālo pašregulāciju un sociālo mijiedarbību. Lektore iepazīstināja ar UDHS izpausmēm dažādos vecumposmos, analizēja biežākos izaicinājumus un piedāvāja praktiskus risinājumus mācību procesa un vides pielāgošanai. Pedagogi apguva metodes, kas palīdz veidot atbalstošu un strukturētu mācību vidi, kā arī trenējās komunikācijā ar bērniem un viņu vecākiem, lai sadarbība būtu empātiska un uz sadarbību vērsta.
Pedagogi norādīja, ka mācības palīdzējušas labāk izprast skolēnu uzvedības cēloņus un apgūt rīkus, kas ļauj uzlabot mācību procesu un skolēnu labbūtību. Šādas mācības veicina iekļaujošas izglītības pieejas īstenošanu, kurā ikviens bērns saņem atbalstu, kas atbilst viņa individuālajām vajadzībām.
“Svarīgi ne tikai atpazīt UDHS izpausmes, bet arī izprast bērna vajadzības un sniegt viņam piemērotu atbalstu – gan emocionāli, gan mācību procesā,” uzsvēra lektore Dana Skara.
Projekta ietvaros plānots turpināt pedagogu profesionālās pilnveides aktivitātes, stiprinot viņu zināšanas par bērnu emocionālo attīstību, uzvedības vadību un sadarbības veidošanu ar ģimenēm.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
metodiķis
Irina Pipčenko

