Mācīties, augt un iedvesmot: skolotāji skolēnu rudens brīvdienās stiprina Daugavpils valstspilsētas pašvaldības Izglītības ekosistēmu
Skolēnu rudens brīvdienas Daugavpilī šogad nebija tikai atpūtas laiks skolēniem – tas kļuva pedagogiem par iedvesmas, sadarbības un profesionālās izaugsmes nedēļu.
Kamēr skolēni baudīja pelēcīgi zeltaino rudeni, skolotāji un atbalsta personāls izvēlējās mācīties paši, piedaloties Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”aktivitātēs. Projekta ietvaros Daugavpilī notika trīs spilgti pasākumi – rudens nometne izglītības iestāžu atbalsta personālam, seminārs par efektīvas mācību stundas principiem un praktiskā darbnīca par mākslīgā intelekta izmantošanu skolotāja darbā. Katrs no tiem bija iedvesmas un kopīgas mācīšanās stāsts, kurā zināšanas un cilvēku sirds siltums savijās kopā.
Rudens nometne – vieta, kur satiekas profesionāļi un cilvēki ar lielu sirdi
No 20. līdz 22.oktobrim, skolēnu rudens brīvdienu sākumā, Daugavpils Centra vidusskolā valdīja īpaša gaisotne – te norisinājās Rudens nometne izglītības iestāžu atbalsta personālam. Pasākumā piedalījās vairāk nekā 85 dalībnieki – Daugavpils valstspilsētas, Augšdaugavas novada un profesionālo izglītības iestāžu speciālie un sociālie pedagogi, logopēdi, psihologi un metodiķi. Trīs dienas dalībnieki klausījās iedvesmojošas lekcijas, piedalījās praktiskās darbnīcās un dalījās pieredzē par darbu ar skolēniem, vecākiem un kolēģiem. Nometnes atklāšanā Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes vadītāja Marina IsupovaunDaugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Izglītības satura nodaļas vadītāja Ināra Sprindžuka uzsvēra, ka pedagoga darba kvalitāte nav iedomājama bez atbalsta personāla ieguldījuma, jo tieši sadarbība, sapratne un empātija veido iekļaujošu skolas vidi.
“Izglītības kvalitāte sākas tur, kur skolotājs un atbalsta speciālists strādā vienotā komandā, kur katrs bērns jūtas redzēts un saprasts,” teica M.Isupova.
Dalībnieki piedalījās bērnu psihiatres Kristīnas Mackevičas, ergoterapeites Lijas Gadžialijevas, logopēdes Oļesjas Apīnes, psiholoģes Sarmītes Jaševas, speciālistes bērnu tiesību aizsardzības jautājumos Maijas Lazdānes, kā arī praktizējošo pedagogu Agņa Timermaņa un Jutas Birznieces nodarbībās.
Trīs dienu garumā valdīja kopības gars, atklātība un patiesa vēlme pilnveidoties – šīs dienas pierādīja, ka atbalsta personāls ir izglītības sirds, kas palīdz skolēniem augt un skolotājiem ticēt savam darbam.
Mākslīgais intelekts – skolotāja jaunais sabiedrotais
Tajā pašā dienā, 20.oktobrī, paralēli Rudens nometnes aktivitātēm Daugavpils Iespēju vidusskolā notika praktiskā darbnīca “Mākslīgais intelekts – Jūsu jaunais palīgs skolotāja darbā”, kuru vadīja Aleksandrs Ļubinskis, Cēsu Digitālā centra vadītāja vietnieks. Šajā darbnīcā piedalījās tikai Daugavpils Iespēju vidusskolas pedagogi, kuri ar lielu interesi apguva mākslīgā intelekta rīku izmantošanas iespējasmācību materiālu veidošanā, vērtēšanā un satura pielāgošanā skolēnu vajadzībām. Nodarbība notika radošā, praktiskā un iedvesmojošā atmosfērā, un skolotāji atzina, ka tehnoloģijas var kļūt par uzticamu palīgu skolotāja radošajā darbā, ja tās tiek mērķtiecīgi un prātīgi izmantotas.
“Ļoti daudz praktisku lietu, ko varēšu izmantot mācību darbā.” “Viss bija ideāli. Paldies par sadarbību!” atzina skolotāji.
Darbnīca pierādīja, ka cilvēcība un inovācijas var pastāvēt līdzāsun ka skolotāja profesionalitāte mūsdienās nozīmē arī spēju izmantot tehnoloģijas ar sirdi un prātu.
Ņemot vērā lielo interesi un pozitīvās atsauksmes, līdzīgas mākslīgā intelekta darbnīcas plānots novadīt arī visiem Daugavpils pilsētas skolu un pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogiem, lai paplašinātu digitālo kompetenču klāstu un iedvesmotu skolotājus izmantot tehnoloģijas jēgpilni un radoši.
Digitālās prasmes – nākamais solis skolotāja profesionālajā izaugsmē
Lai stiprinātu skolotāju digitālo kompetenci un veicinātu kvalitatīvu mācību satura ieviešanu, Daugavpilī tiek īstenots arī projekts “Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai” (Nr.4.2.1.5/1/24/I/001). Tā ietvaros 23.oktobrī 15 pedagogiem tiek piedāvāti klātienes kursi divos tematikas blokos – digitālo prasmju attīstība un valsts izstrādāto mācību platformu lietojums. Kursu saturs pielāgots gan iesācējiem, gan digitāli lietpratīgiem pedagogiem, piedāvājot praktiskas nodarbības par drošu digitālo vidi, dokumentu pārvaldību, prezentāciju veidošanu, kā arī mākslīgā intelekta rīku – tostarp ChatGPT – izmantošanu mācību plānošanā, ideju ģenerēšanā un materiālu pielāgošanā skolēnu vajadzībām. Īpaša uzmanība veltīta arī valsts platformu mape.gov.lv un skolo.lv apguvei – pedagogi mācās veidot un pielāgot e-kursus, izmantot interaktīvus uzdevumus, pārvaldīt skolēnu grupas un sniegt jēgpilnu atgriezenisko saiti digitālajā vidē.
Šie kursi apliecina, ka digitālā pratība nav tikai tehniska prasme – tā ir skolotāja spēja elastīgi pielāgoties, radoši izmantot tehnoloģijas un veidot mācību vidi, kas iedvesmo un atbalsta katru skolēnu.
Skolotāji mācās citādi – caur pieredzi un refleksiju
24.oktobrī, skolēnu rudens brīvdienu noslēgumā, Daugavpils Saskaņas pamatskolānotika seminārs “Efektīva mācību stunda: modelēšana un analīze”, ko vadīja Edgars Plētiens, Raunas pamatskolas direktors un viens no Latvijas iedvesmojošākajiem pedagogiem. Semināra 70 dalībnieki, iejūtoties skolēnu un vērotāju lomās, praktiski modelēja stundu pēc 9G modeļa un pēc tam analizēja mācību nodarbību.
“Lieliska iespēja paskatīties uz mācību procesu no cita skatu punkta – daudz praktisku ideju, ko izmantot savās stundās,” atzina skolotāji.
Seminārā valdīja pozitīva enerģija, kolēģialitāte un vēlme mācīties citam no cita. Tā bija diena, kas atgādināja “profesionāla izaugsme rodas tur, kur cilvēki ir gatavi reflektēt, dalīties un meklēt jaunus risinājumus.”
Kamēr skolotāji mācās – pašvaldības metodiķi vada reģionālo tīklošanas semināru “Skolotājs, kurš maina mācīšanos”
22.oktobrī Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolā-licejā notika reģionālais tīklošanās seminārs “Skolotājs, kurš maina mācīšanos”, kuru organizēja Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldiprojekta ietvaros. Semināru atklāja Dana Narvaša, VIAA Pedagogu profesionālā atbalsta departamenta direktore, uzsverot, ka mūsdienu skolotājs ir pārmaiņu virzītājs, un tieši metodiķu koordinēts atbalsts ir izglītības kvalitātes pamats. Tīklošanās seminārā pulcējās ap 130 reģiona skolotāju, metodiķu un izglītības iestāžu vadības pārstāvju, lai dalītos pieredzē, pilnveidotu profesionālās prasmes un veicinātu sadarbību starp mācību jomām. Semināra sadarbības laboratoriju vadīja pašvaldības metodiķes Inese Ivana un Irina Pipčenko, galvenā speciāliste–metodiķe Jeļena Fedosejeva, kā arī mācību jomas eksperte Tatjana Baranovska, daloties pieredzē ar skolotājiem no visas Latvijas. Dienas gaitā valdīja radoša un profesionāla atmosfēra, kas veicināja pieredzes apmaiņu un jaunu ideju rašanos.
VIAA izsaka pateicību Latgales reģiona pašvaldību metodiķiem par atbalstu semināra organizēšanā – Jeļenai Fedosejevai, Irinai Pipčenko, Inesei Ivanai, Tatjanai Baranovskai (https://www.viaa.gov.lv/lv/jaunums/veiksmigi-aizvadits-regionalais-tiklosanas-seminars-skolotajs-kurs-maina-macisanos-daugavpili).\
“Skolotājs, kurš maina mācīšanos, ir cilvēks, kas iedvesmo citus mainīties līdzi,” – šis bija semināra vadmotīvs, kas lieliski raksturoja dalībnieku attieksmi un aizrautību.
Tādējādi Daugavpils šajā rudens brīvlaikā kļuva par nozīmīgu profesionālās pilnveides centru. Daugavpils pedagogi un atbalsta speciālisti apliecināja, ka viņi ir radoši, sirdsgudri un profesionāli, kas ar degsmi rada vidi, kurā ikviens skolēns jūtas redzēts, saprasts un iedrošināts mācīties. Projekta Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” aktivitātes turpināsies, piedāvājot jaunas mācību pieredzes, idejas un iespējas augt kopā, jo izglītība sākas tur, kur cilvēki tic gan sev, gan viens otram, tādējādi stiprinot Daugavpils valstspilsētas pašvaldības Izglītības ekosistēmu.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
Galvenais speciālists metodiķis
Jeļena Fedosejeva










