Vadīt sevi, vadīt citus, vadīt mācīšanos: izaugsmes domāšana un atbalsta kultūra izglītības iestāžu vadītājiem un vadības komandām
Pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēma ir cieši saistīta ar vadības komandas spēju radīt vidi, kurā skolotāji jūtas droši, iedvesmoti un gatavi augt.
2025.gada 28.novembrī J.Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzijā notika atbalsta pasākums “Kā atbalstīt sevi pirms atbalstīt citus”, kas tika organizēts sadarbībā ar Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) Eiropas Savienības fonda programmas ESF+ projekta Nr.4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros. Pasākumu, izmantojot supervīzijas metodes elementus, vadīja supervizore, mentore un izglītības eksperte Inga Pāvula-Kripšēvica. Pasākumā īpaši tika uzsvērts, ka izaugsmes domāšana ir pamats gan individuālai, gan kolektīvai attīstībai: “Mūsu domāšana nosaka to, kā mēs jūtamies un ko darām, un tas, ko darām, nosaka rezultātu. Vadītājs, kurš tic, ka kļūdas ir iespēja mācīties, spēj iedvesmot komandu un radīt drošību pārmaiņu laikā. Nenoteiktība un jaunas prasības izglītības vidē ir neizbēgamas, taču tieši attieksme pret jauno nosaka, vai tās kļūs par šķērsli vai par iespēju. Vadības komanda, kas pieņem pārmaiņas ar elastīgumu un radošumu, kļūst par stabilu atbalsta punktu pedagogiem, palīdzot viņiem saglabāt motivāciju un profesionālo identitāti.”
Sarunās tika aktualizēts, ka atbalsts nav vajadzīgs tikai tad, kad ir problēmas, bet arī tad, kad ir iespēja augt. Runāt, dalīties, meklēt padomu un uzklausīt citus ir būtiski soļi, kas stiprina gan vadītāju, gan komandu. Atbalsta kultūra veidojas tad, kad vadītājs pats rāda piemēru, meklējot un sniedzot atbalstu, normalizējot atklātību un sadarbību. Tieši šādā vidē pedagogi spēj pilnvērtīgi izmantot savas stiprās puses, reflektēt par vājajām un attīstīt jaunas prasmes. Vadīt sevi nozīmē apzināties savas emocijas, vērtības un mērķus, regulēt noskaņojumu un saglabāt profesionālu attieksmi. Vadīt citus nozīmē skaidri komunicēt, veidot uzticību, motivēt un deleģēt atbildības, radot sajūtu, ka komanda ir vienots organisms ar kopīgu mērķi. Vadīt procesus nozīmē stratēģiski plānot, koordinēt un īstenot pārmaiņas, vienlaikus saglabājot kvalitāti un meklējot inovācijas. Tieši vadības komanda ir tā, kas nosaka, vai skolā izaugsmes domāšana un atbalsta kultūra kļūst par ikdienas realitāti.
Ir pilnīgi acīmredzams, ka direktoriem un vadības komandai ir īpaša loma – radīt vidi, kurā pedagogi jūtas droši, iedvesmoti un atbalstīti. Tas nozīmē ne tikai vadīt procesus, bet arī būt par piemēru izaugsmes domāšanai, elastīgai attieksmei pret pārmaiņām un gatavībai meklēt un sniegt atbalstu. Tikai tad iespējams veidot skolu, kurā profesionālā izaugsme un labizjūta ir vienlīdz svarīgas, un kurā katrs pedagogs var ar prieku un pārliecību turpināt savu darbu.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
galvenais speciālists metodiķis
Jeļena Fedosejeva






